Emigratieplannen

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Wij zijn een jong stel en lopen rond met emigratieplannen. Wat we best wel moeilijk vinden is: wat is Gods weg? Er bestaat een kans dat we binnen korte tijd een aanbod krijgen, waardoor het eenvoudiger wordt in een ander land een bestaan op te bouwen. Als dit gebeurt, mogen we dit dan als Gods hand zien? Hoe weten we dat het goed is om weg te gaan?

Antwoord

Beste vraagstellers,

Een jong stel dat met emigratieplannen rondloopt. Zoiets kom je niet zo vaak tegen. Binnenkort krijgen jullie wellicht een aanbod om je in het buitenland te gaan vestigen. Mag je dat als Gods weg zien?

Ik vind het nog niet zo eenvoudig om antwoord te geven op jullie vraag. Waarom lopen jullie met emigratieplannen? Waarom willen jullie weg uit Nederland? Misschien moeten jullie daar nog eens goed met elkaar over praten. En is het verantwoord om jullie familie achter te laten in Nederland? Ik denk dat je eerst klaarheid moet krijgen in deze vragen voordat je verder kunt.

Ik zou niet zomaar willen zeggen dat als jullie binnenkort een aanbod krijgen, dat dat een teken van de HEERE is dat jullie mogen gaan. Mijn advies zou zijn: laat eerst dat aanbod maar komen en leg het dan voor de HEERE neer met de vraag: “HEERE, wat wilt U dat we doen zullen?” En dan zul je ook samen moeten praten over vragen als: zijn in er dat land mogelijkheden om naar een goede kerk te gaan? En zijn daar goede onderwijsmogelijkheden voor de eventuele kinderen die we zullen krijgen?

Wees voorzichtig als alles voorspoedig verloopt of als je een mooie aanbieding krijgt. Veel mensen denken dan: dat is een teken dat het de weg van de HEERE is. Bunyan heeft in zijn “Christenreis” laten zien, dat een voorspoedige reis nog niet wil zeggen, dat we in Gods weg zijn. De HEERE zal Zelf moeten laten zien wat Hij van ons wil. Zeker bij zoiets ingrijpends als een emigratie. Hoe Hij dat doet? Door Zijn Woord. Let dus goed op wat Hij daarin tegen ons zegt. Leg je oor ook goed te luisteren bij de prediking van Gods Woord. Dan zul je op Gods tijd antwoord krijgen op de vraag: moeten we gaan emigreren of niet? De leiding van de HEERE van harte toegewenst!

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

emigreren