Op een niet-christelijk kinderdagverblijf werken

D. van Genderen / 4 reacties

Vraag

(Hoe) Kun je als christen op een niet-christelijk kinderdagverblijf werken zonder jezelf tekort te doen?

Antwoord

Beste briefschrijver,

Hartelijk dank voor je vraag. Wat mij opvalt in je vraag, zijn de woorden "zonder jezelf tekort te doen." Ik begrijp wel wat je ermee bedoelt, maar ik heb er wel enkele opmerkingen bij.

Je bedoelt wellicht dat je door het werken bij een niet-christelijk kinderdagverblijf geestelijk negatief beïnvloed zou kunnen worden. Door de normen en waarden die daar gelden en door je contacten met niet-christelijke collega's en ouders. Dat zou ook kunnen, daar moet je zeker voortdurend alert op zijn.

Misschien bedoel je wel dat het op zo'n kinderdagverblijf niet toegestaan is om je christen-zijn te laten zien en horen. Dat zou ook kunnen. Je kunt dit als een bedreiging zien, maar ik zou er juist voor willen pleiten om dit als een uitdaging te zien. Het allerbelangrijkste is wel dat je de Heere Jezus mag kennen als je Heiland en Verlosser, als de Heere van je leven. Dat Hij het voor het zeggen heeft in je leven en dat je je door Hem als leiden.

Als je je dan geleid weet door Hem om te gaan werken op een niet-christelijk kinderdagverblijf, ga dan, in Zijn kracht, in afhankelijkheid van Hem. Hij wil jou wellicht gebruiken om collega's, ouders en kinderen iets te laten zien van de Heere Jezus. Ook op dat kinderdagverblijf komen mensen, kinderen, die de Heere Jezus wil redden. En misschien wil Hij jou daar wel voor gebruiken.

Een hartelijke groet en Gods zegen toegewenst,
Dirk van Genderen

4 reacties
1a2b3c
Goed antwoord!

God heeft toch nergens in de Bijbel gezegd dat christenen bij elkaar op een kluitje moeten zitten, integendeel juist.
Het zou onze eerste zorg moeten zijn dat we God niet tekort doen en Hij zorgt er wel voor dat Zijn kinderen niet te kort komen, dat kunnen we rustig aan Hem overlaten.
Reformatorische basisscholen, reformatorisch voortgezet onderwijs, als het even kan een vak leren op een ref.school en dan liefst gaan werken bij christelijke werkgevers met chr. werknemers....
Ik geloof nooit dat dat de bedoeling is, veel eerder dat onze onkerkelijke medemensen door onze woorden en/of houding voor Hem gewonnen mogen worden.
1a2b3c
Molly: Denk niet te gauw dat je zomaar ergens mag evangeliseren o.i.d.

Daarom zei ik ook: door onze woorden en/OF houding....
sis
Ik werk in een onchristelijk kinderdagverblijf, maar de kinderen weten precies dat als ik de juf ben ze dan even moeten wachten voor het eten omdat ik wil bidden. En zo heb je nog meer situaties. Als je het de kinderen maar laat weten, dan houden ze daar echt wel rekening mee. De meeste "openbare" kinderen hebben heel goed geleerd om respect te hebben voor andersdenkenden.
Race406
@Kilejan: Bas is al een tijdje bij de SGP weg hoor... ;-)