The source

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik had laatst een interessant gesprek met mijn broer over het geloof. Wat ik erbij moet vermelden is dat we duidelijk verschillen in hoe we God zien. Als ik over God praat dan zie ik hem als een persoonlijke God. Mijn broer praat steeds over ‘de source. Het gesprek begon over Henoch uit de Bijbel. Ik vind het namelijk heel bijzonder dat hij niet stierf omdat God hem had weggenomen (Hebreeën 11:5).  Volgens mijn broer had Henoch Jezus niet nodig en leefde hij toch als een ‘goed’ mens. Jezus leefde immers niet ten tijde van Henoch. Dit betrekt hij ook op zichzelf:  “Ik kan goed leven zonder afhankelijkheid van Jezus.” Hij vindt bijvoorbeeld Gandhi ook een goed mens.

Ook is hij van mening dat het Woord niet eindigt met de Bijbel. Waarom zou het bij de Bijbel stoppen, is zijn mening. Hij had het over de mens die steeds spiritueel moet groeien als we een ‘verlichte’ samenleving willen. Een samenleving zonder angst en controle. Dit kunnen we realiseren als we als collectief (alle mensen) een shift maken. Een shift naar eenheidsbewustzijn! Hij is van mening dat de genade van ‘de source’ zo groot is dat we steeds reïncarneren om het verlichte denken in ieder mens een kans te geven. Het klinkt allemaal heel mooi, maar hij heeft mij niet overtuigd. Vooral omdat ik de boodschap van Jezus mis. Hoe ziet de Bijbel dit?

Antwoord

Het Oude Testament en Nieuwe Testament zijn beiden heel helder: zonder geloof in de (beloofde) Messias wordt niemand zalig. De offerdienst in het OT was een heenwijzing naar Christus. Daarom mocht deze ook niet verzaakt worden. Zie voor meer uitleg deze artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/21996/jezus-in-het-oude-testament

www.refoweb.nl/vragenrubriek/22387/mensen-uit-het-oude-testament

www.refoweb.nl/vragenrubriek/2323/in-het-oude-testament-zalig-worden