Batseba

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag naar aanleiding van 2 Samuel 11:4. De vrouw leek voor mij vrijwillig. Was zij dat ook? Komt dat door onderdanigheid? Maar het ging mij meer om deze zaak: “Zij nu had zich van haar onreinigheid gezuiverd.” Ik snap dit niet. Wat wordt hiermee bedoeld?

Antwoord

Batseba. Waarschijnlijk is zij naar het paleis gekomen met de gedachte dat de Koning haar iets te melden had over haar man Uria, niet wetend dat David wat anders in de zin had en toen ze eenmaal daar was heeft ze ingestemd met deze daad van overspel. Wij mogen haar niet zien als slachtoffer maar als zelf ook schuldig aan overspel. Ze had net als Jozef tegenover de vrouw van Potifar nee kunnen zeggen. Maar het feit dat zij open en bloot zich aan het aan het baden was zegt genoeg over haar zedelijk verval. Vervolgens was ze op de hoogte van de wetgeving t.a.v. de onreinheid en heeft zich na de daad van overspel gewassen; vlg.Lev.15:18, maar daarmee was haar schuld niet weg gewassen voor Gods aangezicht. Deze geschiedenis staat er ons ter waarschuwing.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

David