Zelfbeeld opkrikken

Ds. A. Th. van Olst / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik mijn zelfbeeld opkrikken? Ik ben erg afhankelijk van de bevestiging van anderen. Als zij vinden dat ik iets goed doe, dan geloof ik het pas. Hoe kan ik meer in mijzelf gaan geloven? Kent u misschien een goed boek hierover?

Antwoord

Beste vragensteller/stelster,

Hartelijk dank voor je vraag. Het is een vraag waar heel wat onzekerheid achter schuil kan gaan. Een vraag ook waar veel jongeren mee zitten. Ook een vraag die lastig te beantwoorden is, omdat de reden waarom een jongere met het zelfbeeld problemen heeft, per persoon verschilt.

Als je stelt dat je pas gelooft dat je iets goed doet als anderen dat tegen je zeggen, dan ben je erg afhankelijk van de mening van anderen. Bijna iedereen heeft dat wel een beetje, maar bij sommigen neemt dat zulke vormen aan dat ze niet meer een eigen koers hebben, maar dat hun koers slechts door anderen wordt bepaald. Je vraagt dat steeds bevestiging van wat je doet, en je staat niet meer echt op eigen benen.

Je signaleert zelf al dat het te maken heeft met je zelfbeeld. Het gaat om je eigen identiteit: wie ben ik en mag ik er zijn zoals ik ben? Je wilt graag je zelfbeeld opkrikken. Hoe dat moet, weet ik niet. Dat hangt er ook vanaf hoe je zelfbeeld wat laag is geworden. Soms komt dat vanzelf en gaat het ook bijna vanzelf weer over. Soms heeft een te grote onzekerheid over jezelf te maken met wat er in het verleden gebeurd is, in je opvoeding, of met vrienden of vriendinnen, of op school.

Daarom raad ik je aan, als je nog op school zit, eens een vertrouwenspersoon aan te spreken. Het zal je vast helpen om eens met iemand daar rustig over te praten, iemand die je ook vragen kan stellen over waardoor het komt.

Daarnaast raad ik je aan eens te kijken op mindguide.nl. Daar kun je doorklikken naar “wie ben ik”. En dan vind je nuttige informatie. Je weet dan direct dat je niet alleen staat.

Veel sterkte!
Drs. A. Th. van Olst

Lees meer artikelen over:

zelfbeeld