Geloof of relatie

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij een kort beschrijving geven van het woord “geloof”. Ik vind het soms zo betrekkelijk. Net alsof je geen zekerheid hebt. Ik vervang liever het woord geloof met “relatie”.

Antwoord

Graag wil proberen op je vraag in te gaan. Je wilt een korte beschrijving van het woord “geloof”. Als je zegt dat je het soms betrekkelijk vindt, dan kan dat terugslaan op het geloof. Je voelt je -als ik je goed begrijp- met je geloof onzeker. Je wilt het begrip 'geloof' liever vervangen door “relatie”.

Laat ik met het laatste beginnen. Geloof is inderdaad een relatie hebben en wel een relatie met God via de Heere Jezus Christus, in Wie we God alleen maar leren kennen. De Heere Jezus zegt in Johannes 14: 9: “Wie Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien.” Maar het is wel een heel bijzondere relatie. Het is een relatie, die God Zelf legt door het luisteren naar Zijn Woord. In Romeinen 10:17 kun je lezen dat het geloof wordt gewerkt door het horen naar het Woord. Van onszelf bezitten we niet het geloof, waar de Bijbel over spreekt en hebben we ook geen relatie met, je kunt ook zeggen: geen band aan de Heere Jezus. Geloof is een gave, een genade gave. Je leest dat bijvoorbeeld in Handelingen 16:14. Daar wordt gesproken over Lydia. Zij luistert naar de preek van Paulus en dan opent de Heere onder dat luisteren haar hart, zodat ze het verkondigde Woord van harte bijvalt. En in Filippensen 1: 29 schrijft Paulus aan zijn lezers: “Want u is uit genade gegeven, in de zaak van Christus... in Hem te geloven.” Ten diepste is het de Heilige Geest, Die onder het lezen of luisteren naar Gods Woord je op de boodschap van dat Woord van harte “ja” doet zeggen. “Ja” als God je in Zijn Woord brandmerkt en veroordeelt als een zondaar, die de dood verdiend heeft. Maar ook 'ja' als Hij belooft dat Hij zo'n zondaar vrijspreekt en zijn en haar zonden wil vergeven op grond van het werk van de Heere Jezus aan het kruis.

Ik moet nog iets meer zeggen over die relatie. Zo'n geloofsrelatie is namelijk niet een formele, koude aangelegenheid, maar het het is een relatie die alles met de liefde te maken heeft. Liefde tot God en tot onze naaste. Die liefde bezitten we ook niet van onszelf. Je moet 1 Johannes 4:7 t/m 21 maar eens lezen. Daar staat dat niet wij God hebben liefgehad, maar dat Hij ons heeft liefgehad. Hoe? Door Zijn Zoon te zenden tot een verzoening van onze zonden. Welnu, dat wordt het wonder als je leert geloven: dat God, jouw, de zondaar, heeft liefgehad en dat Hij je zonden wil wegdoen, zodat er weer echt contact komt tussen jou en God via de Heere Jezus Christus. Want juist de zonde heeft de relatie met God verstoord. De geloofsrelatie met God is dus gelijk een liefdesrelatie. Die liefde in je hart tot God en tot de Heere Jezus en tot Zijn Woord is geen onzekere zaak. Die liefde ervaar je. En iemand die je echt liefhebt, die vertrouw je ook. Je moet in Romeinen 8:31-39 eens lezen hoe zeker Paulus is vanwege de gave van de Heere Jezus Christus. Dank zij Christus werk, waarachter de liefde van God zit, weet Paulus zeker dat niets en niemand Hem meer van die liefde kan scheiden. Zo wordt geloof, dat opkomt uit de liefde tot God, geen onzekere zaak, maar een heel zekere zaak. Omdat je zeker mag zijn van wat God tegen je zegt. Hij liegt niet. Hij spreekt de waarheid. Je kunt op Zijn beloften aan, voor 100 procent. En achter alles wat Hij zegt en doet brandt Zijn liefde. Lees ook Johannes 3:16 maar eens.

Aan dit geloof, dat je ook met een hartelijk vertrouwen in God en Zijn beloften kunt typeren, zit echter nog een kant. Namelijk die van kennis. En dan bedoel ik niet van een puur kennen met je verstand, maar ook met je hart. Je kunt de relatie met God een beetje vergelijke met een huwelijk. Dat doet de Bijbel op veel plaatsen ook. Wanneer kun je met iemand trouwen? Wanneer durf je met iemand levenslang op weg te gaan? Als je een heleboel feiten van zo iemand weet? O nee, dan gaat het eens mis. Het komt erop aan dat je zo iemand met je hart kent en dat je het hart van die ander kent. Dat kan alleen maar door een gedurige omgang met zo iemand. Is hij of zij eerlijk? Heeft hij of zij mij ook echt, van harte lief? Pas als ik dat weet dan kan ik hem of haar vertrouwen. Ja, hoe meer ik iemand echt leert kennen en liefheb, hoe meer ik vertrouwen in die persoon kan hebben.

Zo kun je God ook leren kennen. Kennen vanuit de Bijbel. Kennen met het gebed: Heere, open mijn hart, zodat ik duidelijk ga zien, wie U bent en wat U allemaal voor mij wilt doen. God leren kennen is bidden om Zijn Geest, die je geloofsogen geeft. Die je verstand verlicht, zodat je begrijpt wat God in en met je leven wil, namelijk je behouden, je leven nieuw maken. Vooral in de Heere Jezus, door Zijn woorden en Zijn daden, ga je zien wie de Heere God is voor zondige mensen als wij. Je ontdekt dat God een eerlijk Man is. Je gaat Hem in alles vertrouwen. Je wilt ook graag voor Hem leven en doen wat Hij van je vraagt. Dat maak je echt gelukkig, zalig.

Dus geloven bestaat uit kennen en vertrouwen. Lees maar eens Zondag 7 van de Heidelberger Catechismus, vraag en antwoord 21. Ik hoop dat je nu begrepen hebt dat geloof meer is dan alleen relatie. Het is iets van heel je hart, verstand, je wil. Van je woorden en daden. Het is leven uit Gods liefde in liefde tot God en je medemensen. Zo bezien is geloof zekerheid, al kan die zekerheid bestreden en weer wankel worden. Dat ligt niet aan het geloof, maar aan allerlei machten en zonden, die ons juist van dat zekere geloof in God af willen trekken. Daarom kun je het gebed en de omgang met de Bijbel nooit missen. Daardoor wordt het geloof gevoed en gesterkt. Tot slot: lees Hebreën 11 eens. Daar gaat het over het geloof en daar zijn gelovigen aan het woord. En liet dan op hoe ze geloofden, in Wie ze geloofden en wat voor zekerheid dat geloof hen gaf.

Ds. G. van de Groep

Lees meer artikelen over:

geloven