Weinig aan catechisatie hebben

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Ik ben God dankbaar dat Hij door Zijn genade mij tot leven gewekt heeft, Hij leert mij hoe zondig ik van nature ben en hoe noodzakelijk en heerlijk het is om Hem te kennen en te dienen. Ik verdiep mij in Zijn woord en leer steeds meer om Zijn wil te doen. Maar ik worstel sinds een half jaar met de vraag of ik nog naar catechisatie zal gaan.

De catechisatieavonden zijn oppervlakkig en ik leer er weinig. Het moet vooral gezellig zijn en er wordt weinig de diepte in gegaan. Ook zijn de rest van de catechisanten ongeïnteresseerd en stralen dit ook uit. Dit heb ik ook al met de dominee besproken, maar er is nog niets veranderd. Wie ben ik om het te zeggen, maar ik heb er op deze manier heel weinig aan. Ik kan die tijd beter besteden met bijvoorbeeld het lezen van een goed boek. Maar toch zie ik het ook als een plicht om er naar toe te gaan en een voorrecht dat God mij die kans geeft. Hij roept mij, en als ik niet ga dan hoor ik mijn geweten spreken. Wat is wijsheid in deze situatie?

Antwoord

Beste catechisant!

Zo spreek ik je maar aan en zo zou ik je graag gewoon op de catechisatie zien. Ontzettend fijn en dankbaar dat de Heere in je werkt met Zijn woord en Geest. En ook al is het helaas zo dat niet iedere jongere geïnteresseerd is in de dingen van God, ze zijn er wel en ook zij mogen weten dat er leven is door de Geest. Er blijft hopelijk nog genoeg tijd over om een goed boek te lezen.

Jouw roeping is het om van het Licht te getuigen. Dat doe je al door gewoon op de catechisatie te komen en daar van de gelegenheid gebruik te maken om in de gesprekken die er zijn in alle bescheidenheid te getuigen van Gods genade voor zondaren en van het leven dat is in Christus is.

Pas op, dat je niet de (bet)weter wordt, want dan zijn je kansen om te getuigen verspeeld. Getuigen vanuit de liefde van Christus, dat leert ook om in bescheidenheid onze plek in te nemen.

De Heere geve je een goede tijd onder de leiding van de Heilige Geest.

Hartelijke groet,
Ds. J. van het Goor

Tags in dit artikel:

catechisatie