(...)Nu ben ik bijvoorbeeld dol op een jongen van 17, maar die is kleiner dan ik...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 14 jaar, 1,79 meter lang. Ik heb erg veel moeite met mijn lengte. Ik kan het niet accepteren. Nu ben ik bijvoorbeeld dol op een jongen van 17, maar die is kleiner dan ik! Dat vind ik echt heel vervelend. Wat moet ik hier nou mee? Hoe kan ik leren dit te accepteren?

Antwoord

Beste vriendin,

Helaas leven we in een maatschappij die ons via allerlei slinkse manieren, zoals de reclame, voorschrijft hoe we eruit zouden moeten zien. Veel mensen en met name dan meiden, hebben vaak moeite met hun uiterlijk, omdat ze op een aantal punten niet voldoen aan het schoonheidsideaal. Onderzoeken op dat punt wijzen uit dat slechts een paar procent van de vrouwen überhaupt aan het schoonheidsideaal zouden kunnen voldoen... En: wat de één mooi vindt, vindt de ander weer lelijk. Op dit punt hebben we te maken met smaak(verschil). Zelfs de zogenaamde “Barbiepoppen” schetsen ons een soort ideaalbeeld. Overigens om aan dat ideaal te voldoen moet je een behoorlijke lengte hebben!

Ik zou richting jou kunnen opmerken dat een behoorlijke lengte voor  een vrouw/meisje echt geen probleem hoeft te zijn, dat je wellicht later nog eens tegen een lange jongen zult aanlopen of iets dergelijks. Toch denk ik dat ik dan voorbij ga aan de oorzaak van je probleem. De oorzaak zit, als ik je vraag goed lees, bij het accepteren van wie je bent en hoe je eruit ziet.

De beste remedie is dan: bezie jezelf als een schepsel van God. God, Die werkelijk alles in Zijn Hand houdt heeft jou bedacht en gemaakt zoals je bent. Hij heeft je als het ware geborduurd, geweven (Psalm 139 : 13). Hij wil dat jij eruit ziet zoals je nu bent. Je mag Hem dankbaar zijn voor alles wat Hij je gegeven heeft, je gaven, talenten, aanleg gezondheid en uiterlijk. En als je ergens problemen mee hebt, leg dat ook aan Hem voor in het gebed. Hij wil je helpen om dat te accepteren. Ik denk dat dit de eerste en belangrijkste stap is. Soms blijken onze problemen, als we ze voor Gods Aangezicht overleggen, kleiner te zijn dan eerst...

Daarnaast zou je ook kunnen kijken of er mogelijkheden zijn om iets aan je uiterlijk te veranderen. Door bepaalde kleding valt je lengte minder op, bijvoorbeeld. Als je daarnaast ontdekt dat je nog steeds groeit, zou je eens langs kunnen gaan bij je huisarts of er iets aan te doen is dat de groei stopt. Wellicht zit de behoorlijke lengte in je familie en zijn er dus in je naaste omgeving ook anderen die je uit ervaring kunnen aangeven hoe je hiermee om moet gaan.

En wat betreft die jongen, misschien vindt hij het wel geen probleem dat je iets groter bent dan hem, of vindt hij het probleem niet zo groot dat er wat hem betreft geen relatie mogelijk is...

Nogmaals, ik verwijs je naar je Schepper, Die in Christus ook je Redder wil zijn.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

psychologie