Angstig voor ontmoeting met Heere

Ds. C. Harinck / Geen reacties

13-11-2023, 11:10

Vraag

Ik merk dat ik geestelijk veel onrust ervaar. Te voelen een hemelhoge schuld te hebben, niet weten of ik een Borg voor mijn ziel heb. De Heere probeer ik te zoeken in Schrift en gebed (alleen voelt het vaak dat het meer uit gewoonte gebeurt en op mijn eigen tijd wanneer het mij uitkomt). Ik ben verdrietig en voel me eenzaam wat het geestelijke betreft. ‘s Nachts kan ik er ook van wakker schrikken: wat als ik nu moet sterven? Maar er zijn soms ook momenten dat ik psalmen mag zingen in de nacht.

Nu de wereld in brand lijkt te staan hoor ik mensen om mij heen zeggen: kom Heere Jezus, ja kom haastiglijk. Wat kan mij dat jaloers maken, want die uitspraak benauwt mij juist zo. Ik kan de Heere nog niet ontmoeten omdat ik (nog) niet bij Zijn bevestigde Kerk hoor. Is het wel normaal dat ik zo angstig ben voor de ontmoeting met de Heere? En wat kan helpen om mijn vertrouwen te stellen op Hem? Aan een dominee van de Ger. Gem.


Antwoord

Beste vraagsteller,
 
De bekering wekte bij de mensen in Korinthe vrees. Zie 2 Korinthe 7:11. Maar dat niet alleen. Vooral droefheid. Ik vraag mij af: hoe kijkt u naar God? Alleen als een Rechter en vol toorn, of ook als genadig en barmhartig? Wanneer je alleen aan een God van toorn denkt, brengt dit slechts vrees voort. Van die God vlucht je weg, zoals Adam en Eva deden na hun zondeval.

Je moet aan God denken als in Christus bereid te vergeven en genade te bewijzen. En denk ook eens aan Gods goedheid over u. Tegenover zoveel zonden en ondankbaarheid is God zo goed voor u geweest. Lees 2 Korinthe 7 maar eens goed en aandachtig. Dan zie je dat de droefheid over de zonde en de droefheid naar God de bekering werkt. 
 
Ds. C. Harinck

Dit artikel is beantwoord door

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
    09-04-1933
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
250 artikelen
Ds. C. Harinck

Bijzonderheden:

Emeritus

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Geachte ds. J. van het Goor. Ik lees uw antwoord op de vraag wie aan het Avondmaal mag (19-09-04). Degenen die hun zaligheid in Christus zoeken en vinden. En zij zullen mogen ervaren dat in het geloof...
Geen reacties
13-11-2006
Ik zit met een probleem. Ik ben 24 jaar, nu bijna twee jaar getrouwd met mijn man van 27 en na onderzoeken is gebleken dat de kans vrijwel nihil is dat wij op de natuurlijke manier kinderen krijgen. O...
Geen reacties
13-11-2007
Recent heb ik de profetie van de Noorse christin gelezen. Deze is afkomstig van een vrouw die ze in een visioen zou hebben gekregen in 1968. Eigenlijk heb ik een vraag hierover, namelijk: Is dit echt?...
27 reacties
13-11-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering