(...) Het probleem is dat het steeds pijn doet bij mij als vrouw (...) Zijn er m...

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag. Hierover zijn al meerdere vragen geweest maar wij hebben ook een probleem rondom geslachtsgemeenschap. Het probleem is dat het steeds pijn doet bij mij als vrouw. Kan het zijn dat mijn maagdenvlies te stug is om in te scheuren? Ik heb mijn maagdenvlies namelijk nog steeds. Een vinger past er net door en oprekken gaat ook moeilijk. De eerste keren kon ik me er wat bij voorstellen dat het pijn deed en ik kon me toen ook goed ontspannen. Voldoende slijmproductie heb ik ook wel. Vaginisme is het probleem volgens mij niet. Tenminste niet het uiteindelijke probleem, want ik heb nu wel erg moeite om me te ontspannen omdat ik weet dat het pijn doet en daardoor heb ik er ook weinig zin meer in. Is het noodzakelijk dat wij hiermee eens naar de dokter gaan? Zijn er mogelijkheden wat betreft behandeling?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een heel vervelend probleem dat toch snel opgelost moet worden. Adviezen geven over lichamelijke problemen zonder het zelf gezien te hebben vind ik moeilijk. Het lijkt mij goed om de huisarts te consulteren. Een hulpmiddel kan oefenen zijn met kaarsen met ovale top en beginnen met een doorsnede van 1 cm en opvoeren tot ongeveer 3 cm. Vaseline of een ander glijmiddel aan de buitenkant aanbrengen vergemakkelijkt het op en neer bewegen van de  kaars. Het is wel tijdrovend, iedere dag een kwartier en afhankelijk van het resultaat de dikte opvoeren.

Het maagdenvlies kan inderdaad erg  stug zijn  Een vinger past er net door en oprekken gaat ook moeilijk. Dit kan met de kaarsenoefening beter worden. Zoniet, dan zou ik toch de huisarts raadplegen.

Dr. A. C. van Beest

drs. A.C. van Beest

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Gereformeerd)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Drs. van Beest is overleden op 4 mei 2007

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk