Gesprek met leraar over bekering

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik een vraag willen stellen aan een Ger. Gem.-dominee. Een poosje geleden heeft een Hersteld Hervormde leraar op school aan mij gevraagd of ik een nieuw hart had. Die vraag moest ik met nee beantwoorden. Daarna heb ik twee goede gesprekken met die leraar gehad over het geloof. Die leraar wilde mij graag nog een keer over het geloof spreken, maar ik zou dat eerst aan mijn ouders moeten vragen. Ik heb het gevraagd, maar mijn vader vond het niet goed omdat deze leraar heel anders denkt over hoe je bekeerd wordt dan wij. Nu ben ik mijn vader dankbaar dat hij toen tegen me heeft gezegd dat hij het liever niet wilde, omdat ik nu weet dat die leraar heel anders in het geloof staat dan wij.

Een paar weken geleden heb ik weer een gesprek met hem gehad over het geloof en merk dat ik het absoluut niet met hem eens ben op het gebied van ‘hoe word je bekeerd’. Hij legt bijvoorbeeld de nadruk op Johannes 10:9: “indien iemand door Mij ingaat die zal behouden worden.” Hij zegt dat dat “als” betekent, dus zo trekt hij de conclusie dat je kan zelf kiezen of je ingaat of niet. Ik durf het eigenlijk niet tegen mijn vader te zeggen dat ik weer een gesprek heb met hem heb gehad, maar ik durf ook niet tegen die leraar te zeggen dat ik toch liever die gesprekken niet voer, omdat mijn vader (en ik!) het niet willen. Zou u mij raad kunnen geven en hoe zou ik een volgende keer op die leraar moeten reageren als hij het erover heeft dat een mens kan ‘kiezen’ of hij/zij bekeerd kan worden?

Een meisje.

Antwoord

Hieronder antwoorden van predikanten uit de Ger. Gem. die hierover al eerder op Refoweb uitleg hebben gegeven. Je zou de betreffende docent kunnen vragen of hij het hier mee eens is. Het zou wel eens kunnen zijn dat deze leraar en de dominees van de Ger. Gem. hetzelfde bedoelen, maar het soms iets anders verwoorden.

Komt Jezus naar jou of moet jij opzoek gaan naar Jezus?

www.refoweb.nl/vragenrubriek/21601/te-moeilijk-over-bekering-gedacht

www.refoweb.nl/vragenrubriek/16022/bidden-om-een-nieuw-hart

www.refoweb.nl/vragenrubriek/19472/god-moet-het-doen

www.refoweb.nl/vragenrubriek/15608/hoe-kan-ik-een-kind-van-god-worden-

www.refoweb.nl/vragenrubriek/15933/hoe-kan-ik-bekeerd-worden-

www.refoweb.nl/vragenrubriek/24876/gradaties-in-heerlijkheid-en-rampzaligheid