Aan een Ger. Gem.-dominee. Ik lees bij Luther dat hij zegt: je hoeft niet te wan...

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-dominee. Ik lees bij Luther dat hij zegt: je hoeft niet te wanhopen of te twijfelen aan de verkiezing. Als je in de kerk zit en het Woord hoort, mag je weten dat je uitverkoren bent. Dit heb ik nog nooit gehoord. Ik las dit pas tot mijn grote vreugde.

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Ik ben met jou van mening dat het een grote vreugde is om te weten, dat God je deel is en je mag delen in Zijn verkiezende liefde.

Maar graag zou ik van jou het boek, de bladzijden en de regels willen weten, waar Luther dit schrijft. Zoals jij het nu zegt, lijkt het mij niet juist, zelfs tegen de Bijbelse gegevens in te gaan. Nu weten we dat Luther nog op meer punten dwaalde: zijn avondmaalsleer, het alomtegenwoordig zijn van Christus als Mens, enz. Zoals jij de vraag stelt en zegt dat het er zo staat, dan kan ik niet anders concluderen, dat dit een dwaalleer is. De zekerheid van de verkiezing zit niet in het horen van Gods Woord in de kerk alleen. Wil je voor mij het boek, c.q. geschrift doorgeven, zodat ik het zelf kan onderzoeken en dan een definitief antwoord kan geven. Anders ga ik op de een of andere manier ook een verkeerde richting in.

Sterkte in alle dingen en ik wacht op nadere uitleg van jouw kant.

De zekerheid die Paulus mocht kennen is van een andere orde dan jouw conclusie uit de woorden van Luther. Zie Romeinen 8.

Met hartelijke groet,
B. S. van Groningen