Bijbelse namen zoals Manuel

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Wij vragen ons af of je een jongen de naam Manuel kunt geven? Wij vinden dit een erg mooie naam, maar vragen ons wel af of het kan i.v.m. de betekenis van Immanuel (God (is) met ons). Een naam als Jezus zullen we ons kind nooit geven, maar is Manuel een persoonsnaam van God?

Antwoord

Manuel is van Spaanse afkomst en is de verkorte versie van Immanuël: God met ons. Ik begrijp de schroom, maar het hoeft niet verkeerd te zijn. Jongens heten ook wel Chris, dat komt van Christus. En in verschillende Oudtestamentische en Nieuwtestamentisch namen zit ook vaak iets van God in. Alle namen met Ja (Jahweh) of Jo, of El, zijn allemaal afleidingen van de naam God. Bijvoorbeeld Daniël: God is Mijn Rechter, of Michaël: Wie is aan God gelijk. Nogmaals, we moeten voorzichtig zijn, maar gevoelsmatig denk ik dat Manuël niet verkeerd. Trouwens in de tijd van de Heere Jezus waren er ook mensen die Jezus heetten: Bar-Jezus, de zoon van Jezus.

In het bijbelse voornamenboek kwam ik de volgende passage tegen: Mattheüs herinnert in hoofdstuk 1:23 de lezer eraan, dat Jezus de allerduidelijkste uiting is van het feit dat God met de mensen is, want Jezus is inderdaad: God met ons. Het probleem met deze naam is alleen dat uw kind er misschien (wel zeker) niet aan kan voldoen! Jezus navolgen is al moeilijk genoeg en sommige mensen zullen deze naam een te grote belasting vinden voor het kind. Aan de andere kant is de naam een levendige herinnering aan de aanwezigheid van God met Zijn volk en wat kunnen ouders nu meer wensen dan dat hun kind zal opgroeien in het besef "God is met mij"?

B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

naamgeving