Vreemde geluiden in de lucht

Ds. H. Veldhuizen / 13 reacties

Vraag

De  afgelopen tijd komen er regelmatig meldingen van vreemde 'hemelse' geluiden uit de lucht. De filmpjes en geluidsopnamen laten een bizar geluid horen, een soort buitenaards trompetgeschal of hoe je het ook wil interpreteren. De meningen zijn hierover verdeeld, wat kan het zijn? Allerlei wetenschappers doen er hun zegje over... maar ik lees ook regelmatig de christelijke versie: het zou trompetgeschal zijn dat kan duiden op het eind der tijden. In Openbaringen staat dat engelen in het eind der tijden hun trompetten zullen laten horen. Zou dit kunnen denkt u? De meest recente melding kwam uit Almere, aldus de Telegraaf.

Vraag: Overal ter wereld worden onverklaarbare trompetgeluiden vanuit de lucht gehoord. Nu ook in Gouda, Amersfoort etc. Heeft dit te maken met de naderende terugkeer van Jezus?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je hebt een vraag over de regelmatige meldingen van vreemde geluiden in de lucht die de afgelopen tijd waren of zijn te horen. Filmpjes met geluidsopnames laten een bizar geluid horen, een soort buitenaards trompetgeschal, schrijf je. Allerlei wetenschappers doen er hun zegje over, maar wat het precies is weet men niet. Regelmatig lees je echter de christelijke versie dat het trompetgeschal zou zijn dat zou kunnen duiden op het einde van de tijden. Nu vraag je of het engelen zouden kunnen zijn die, zoals in het boek Openbaring staat, in het eind van de tijden hun trompetten zullen laten horen.

Nu, laat ik meteen maar zeggen, beste vriend(in), ik denk niet dat je daaraan moet denken. In de eerste plaats: lang niet alle bizarre en ondefinieerbare geluiden zijn trompetgeschal. Wat die geluiden wel zijn weet ik niet en als ik het goed begrijp weet niemand dat. Wat weten we van wat er allemaal in het heelal, boven de aarde of in of onder de aarde, is?

Maar in de tweede plaats: Laten we oppassen datgene wat we niet (direct) kunnen verklaren in verband te brengen met de eindtijd of met wat in het boek Openbaring staat. Ik denk dat we daarin heel nuchter moeten zijn. Mensen zijn al gauw geneigd om bij veel wat zich voordoet aan het einde van de wereld te denken. Dat is alle eeuwen door zo geweest en in onze tijd is dat bij veel mensen extra het geval. Dat is aan de ene kant heel goed te begrijpen, omdat er via tv en internet zoveel op ons afkomt. Maar oorlogen, rampen, enz. zijn er altijd, de hele geschiedenis door, geweest, ook in  de bijbeltijd. Nu lijkt alles echter veel dichterbij te komen, we zien het op de tv en het lijkt allemaal ook veel intenser: bij een ramp, een oorlog, een epidemie enz. zijn mede door de bevolkingsgroei en de intensieve bebouwing e.d. veel meer mensen betrokken dan vroeger.

Ik las ergens dat het soms lijkt dat mensen mede daardoor door een soort eindtijdkoorts zijn bevangen. Zo dacht iemand (misschien weet je dat), een aantal jaren geleden toen hij in Duitsland op de autobahn reed, dat hij een engel in zijn auto had die hem vertelde dat Jezus spoedig zou terugkomen; toen de engel dat gezegd had was hij plotseling weg. Mensen zagen of zien in de lucht ufo’s, ondefinieerbare vliegende voorwerpen en interpreteerden dat als voertuigen waarmee geesten zich verplaatsen om de aarde te bespieden of te bezoeken, enz. Anderen denken, als er in de wereld wat ernstigs gebeurt, al heel gauw aan de eindtijd. Op zichzelf is dat goed. Laat men maar over het eind der tijden nadenken en vooral: bereid zijn om God te ontmoeten. Maar daarnaast is wel nuchterheid geboden. Misschien wil je eens lezen wat ik op refoweb schreef over tekenen der tijden.

Heel belangrijk is wat we lezen in 1 Thessalonicenzen 5:6 en 8: Paulus heeft het daar ook over de eindtijd en schrijft, wat voor iedereen, ook voor jou en mij, geldt: Laten wij waakzaam en nuchter zijn. En in 1 Petrus 4:7 lezen we: “Het einde van alle dingen is nabij (tóen dus al, tweeduizend jaar geleden), wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.” De niet-herziene Statenvertaling vertaalt, wat ook mogelijk is: “Wees dan nuchter en waakt in de gebeden.” Laat daar ons leven door getekend zijn: geen berekeningen over het wanneer van de eindtijd, geen speculaties over duidingen wat er eventueel te zien of te horen is of over wat er gebeurt. Maar door het geloof in Jezus Christus leven naar Gods beloften en geboden. Jezus zegt: “Wat Ik tegen u zeg, zeg Ik tegen allen: Wees waakzaam” (Markus 13:37).

Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

wederkomst
13 reacties
mortlach
Hier een video met een verklaring (spoiler alert: meestal zijn het zogenaamde hoaxes, vervalsingen)

https://www.youtube.com/watch?v=YVScTxRBHFY

Het is verder natuurlijk vrij simpel om je cameratelefoon op de lucht te richten terwijl je je laptopje buiten beeld wat vreemde geluiden laat afspelen...
Johan100
of nep, vervalst of h.a.a.r.p. https://nl.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral_Research_Program storing zendmasten,satellieten of of kan van alles zijn, heb het zelf niet gehoord.
mortlach
Wat op zich ook wel weer een aanwijzing is dat het niet om allerlei eindtijdgebeurtenissen zou gaan. Als dat echt zo zou zijn, dan zou je toch verwachten dat het overal ter wereld en door iedereen zou worden gehoord. Voor mij was het een volledig nieuw fenomeen.
Wiard
Dit filmpje is ook wel verhelderend: http://www.rtlnieuws.nl/editienl/laatste-videos-editienl/herkomst-buitenaards-geluid-ontdekt
Johan100
ik verwacht ook niet dat een predikant hier een antwoord op heeft, alhoewel ik de vraag op zich wel begrijp. Maar als we vandaag sterven is het ook einde tijd en zijn we dan bereid!?
Catherine
@Mortlach, het is zeker geen vervalsing! Het was in de diverse journaals en daar lieten ze het ook horen. Sommige typeren het als Jurassic Park. Volgens de NASA zouden het geluiden uit de aarde zelf zijn en een andere geleerde had het over zonnestorm. Ik begreep het niet zo goed, maar dan schijnt de geleiding van dit soort geluiden (die er vaak zijn) anders te verlopen en hoorbaar te zijn.
Vlaming
Ik heb zelf nog een laagtonig geluid gehoord, dat blijkbaar "The Hum" heet. Dat was zeker 15 jaar geleden. Volgens het Wikipedia-artikel over "The Hum" is het vaak onverklaarbaar. De oudste ernstige referentie in dit artikel dateert al van 1973. Ik zou me niet specifiek hierom ongerust maken. Zie : https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hum
mluther
Op omroep West staat er ook het een en ander over: http://www.omroepwest.nl/nieuws/3033423/Angstaanjagend-geluid-dendert-door-de-regio-door-het-land-en-over-de-wereld

En hier een uitgebreider wetenschappelijk antwoord: http://www.alleendewaarheid.nl/vreemde-geluiden-in-de-lucht-verklaard-door-wetenschappers/

Saillant detail, de geluiden zijn in 2011 ook al eens gehoord.
Omega
Mijn vrouw hoorde laatst ook wat vreemde geluiden. Na een lange zoektocht kwamen we er achter dat het berglucht was. Ingeademd tijdens mijn skivakantie, maar na verloop van tijd mijn lichaam aan de achterzijde weer probeerde te verlaten. We hebben er verder geen melding van gemaakt, maar misschien had dat wel gemoeten. Bij deze dus.
DeDwaler
@Omega

Naar aanleiding van die vreemde geluiden in jouw geval hoop ik geen filmpjes op YouTube aan te treffen... ;o)

Voor de rest, wat je tegenwoordig toch allemaal niet voor een hyperige zogenaamde eindtijd-flauwekul hoort. Het gaat werkelijk nergens over.

De mensen zouden er goed aan doen om dat nieuws eens een poosje te laten voor wat het is, want dan komen de zaken ten opzichte van de werkelijkheid weer een beetje in proportie. Dat nieuws links laten liggen geldt in het bijzonder voor die zogenaamd christelijke nieuwssites met hun complottheorieën.
Omega
@DeDwaler Die hoop deel ik met je ;-) Verder ben ik het volledig met je eens.
pprw
Waakzaamheid en nuchterheid is absoluut geboden. Ds. Veldhuizen geeft tevens aan dat er niet gespeculeerd moet worden over duidingen wat er eventueel te zien of te horen is over wat er gebeurt. Speculeren over deze materie zouden we ook niet moeten willen lijkt me.
De houding die veel kerken zich hebben aangemeten inzake deze materie, neigt echter naar struisvogelgedrag. 'We moeten vooral niet in Gods raadsbesluit willen wroeten, dus laten het allemaal los en denken er verder ook maar niet teveel over na. Laat staan dat we erover spreken.'

Zonder aan inlegkunde en speculatief gedrag te doen, worden we er onder andere in Openbaring 1:3 echter toe opgeroepen de woorden van de profetie te lezen en te horen. Aangezien er heel veel profetieën betreffende de eindtijd in de Bijbel staan, lijkt het me goed ons hierin te verdiepen en wel degelijk acht te slaan op de wereld om ons heen. Niet om van de Bijbel een spoorboekje te maken, maar juist om meer en meer te kunnen leven in de verwachting van Jezus Christus naar deze aarde.
Nu lijkt het wel vaak op dat de Bijbel 'slechts' gezien wordt als geschiedenisboek, waarbij het beperkt blijft tot uitspraken gerelateerd aan de reeds voltooide heilsfeiten.
QM
De verklaring is heel simpel: het is gewoon het geluid van metaal op metaal, wat heel veel herrie maakt. Dat wordt uitgelegd in het filmpje wat mortlach al noemde. Het is niet zo vreemd dat er overal te wereld dergelijke geluiden gehoord worden, want er zijn genoeg bouwterreinen, industrieterreinen, scheepswerven e.d. waar zulke geluiden vandaan kunnen.