Direct in hemel of hel

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

24-08-2003, 00:00

Vraag

Hoe zit het met de hemel en de hel? Kom je daar direct in, of moet je eerst wachten tot de eindtijd?


Antwoord

Hoe zit dat met de hemel en de hel? Het is schokkend om te bedenken dat de rijke man uit de gelijkenis (Lucas 16:19vv) zichzelf al ziet zitten in de hemel, net als de andere farizeeërs. Toch komt hij in de hel terecht, omdat hij die arme Lazarus niet zag zitten voor zijn poort en omdat hij niet hoorde naar de wet en de profeten en omdat hij Jezus over het hoofd zag die de wet en de profeten vervuld heeft en zich verstopte in de arme Lazarus.

Trouwens in deze gelijkenis wordt de hel voorgesteld als het dodenrijk, waar een grote kloof Abraham en Lazarus van de rijke scheidt. In de hel komen personen die dat zelf niet verwacht hadden en in de hemel komen personen die getrouwe christenen er niet verwacht hadden.

Criterium is: Wie in de Zoon gelooft, heeft het Leven. Wie niet in Hem gelooft is reeds geoordeeld en is reeds verloren (Joh.3). Dat geeft een geweldige ernst aan de verkondiging van het Evangelie en een geweldige klem aan ons antwoord daarop. Wie in Christus sterft wordt door God bewaard voor de erfenis (= de nieuwe hemel en de nieuwe aarde; = het Koninkrijk Gods). Waar wordt hij of zij dan bewaard? Die wordt bewaard bij God en door God "in de hemelen"(1 Petrus 1:3-5).

Die hemelen zijn er nu al. In die zin kun je zeggen: "Opa is in de hemel". En je wijst dan naar boven. Tegelijk is daar niet alles mee gezegd, want wij verwachten een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Dan wijzen wij naar de toekomst. Wij kunnen dus alleen met twee woorden over de hemel spreken: omhoog wijzend en naar de toekomst.

Op analoge wijze moeten we ook met twee woorden over de hel spreken. Nu al wijzend naar beneden. Wie niet gelooft is reeds geoordeeld, is reeds verdoemd. Maar de definitieve hel barst los als Jezus terugkomt om definitief af te rekenen met allen die zich tegen zijn heerschappij hebben verzet. Zij komen in die plaats waar God niet is. Ook niet op verborgen wijze zoals Hij wel was in de hel van Dachau en in de hel van Golgotha. De hel, dat is de plek waar je uit Gods gezicht en uit zicht van de gelovige schare die niemand tellen kan bent, overgelaten aan je eigen "had-ik-maars".

Er zit geen ruimte tussen hemel en hel in, het vagevuur bijvoorbeeld. De beslissing valt tijdens je leven op aarde. Hoewel wij via de geschiedenisboekjes, de actualiteiten, de media en de films allerlei 'hellen' te zien en te horen krijgen, is het hypocriete van onze cultuurfase dat je niet mag zeggen: "Je gaat naar de hel als je niet in Jezus Christus gelooft." Dat vinden we (ja ook wij refo's) te cru. Voordat we het weten worden wij ook ingepakt door het relativistische denken: "Het zal allemaal zo'n vaart wel niet lopen." Haast u om uws levenswil!

En de grootste zonde is niet dat je niet in de hel gelooft, maar dat je niet in Christus gelooft.

Ds. L. W. Smelt, Ede

Lees meer artikelen over:

helhemelNieuwe hemel en aarde
Dit artikel is beantwoord door

Ds. L.W. Smelt

  • Geboortedatum:
    01-06-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Inactief
46 artikelen
Ds. L.W. Smelt

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik krijg gedachten die ik niet wil, vooral 's morgens. Ik las laatst bij een Bijbelstudie over Romeinen dat de schrijver er ook last van had en tot de Heere God riep: “Heere ben ik dat?” Niet stelen, ...
1 reactie
24-08-2020
Tijdens de laatste bevalling, nu een half jaar geleden, ben ik uitgescheurd en dus gehecht. De verloskundige zei toen dat ze het hechten in het ziekenhuis niet helemaal goed hadden gedaan. Momenteel i...
1 reactie
24-08-2009
Door een medische reden moet ik tot mijn groot verdriet Lovette gebruiken. Op deze bijsluiter staat dat als je in de eerste week van de strip een tablet vergeten bent, en in de week daaraan voorafgaan...
Geen reacties
24-08-2009
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering