Graag trouwen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Wij zijn een jong stel en hebben al bijna vier jaar verkering. We studeren echter allebei nog. Waarschijnlijk kunnen we pas over drie jaar trouwen. Toch zouden we graag willen trouwen en een huis kopen, maar we kunnen geen hypotheek afsluiten. En een geschikt huurhuis is ook lastig te vinden. Ook de kosten voor een bruiloft komen er nog bij. Wie heeft er een tip voor ons? Alvast bedankt!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, je kunt wel van alles wíllen, maar dat gaat nu eenmaal niet. Je kunt óf je wensen aanpassen, óf flink gaan sparen, óf eens gaan praten met bijvoorbeeld je ouders/a.s. schoonouders. Een geslaagd huwelijk hangt niet af van een kortere of langere periode van verkering hebben, maar van de liefde die je voor elkaar voelt! Als een huis kopen c.q. huren -en daarbij ook nog een dure bruiloft- niet tot de financiële  mogelijkheden behoort, moet je iets aan die financiën doen (of genoegen nemen met een klein huis, kamers,tweedehands meubelen of ‘sinaasappelkistjes’ en een trouwerij zónder alle poespas). Als studie op dit moment belangrijker is, dan zou ik nog maar een poosje wachten met trouwen… Liefde heeft óók te maken met keuzes én dus met het stellen van prioriteiten! Daarin kun je elkaar steunen als een van beiden het moeilijk vindt.

Succes!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

huwelijk
2 reacties
sis
Hier iemand met hetzelfde probleem... Wij hebben ook vier jaar verkering en we willen graag trouwen. Wij gaan het toch proberen te regelen, we hebben gelukkig allebei flink wat spaargeld en de huurhuisjes zijn niet zo duur hier. Ik besef dat we geluk hebben, omdat we hier de mogelijkheden hebben. Het moet toch betaald worden! En wat die studie betreft, ik ben wel aan het werk maar mijn vriend gaat nog wel een voltijd studie doen, een eind reizen hier vandaan. Het word misschien wel zwaar, maar daar slaan we ons wel doorheen. Prioriteiten stellen en elkaar helpen... Goed antwoord van mevr. Rots.
myrthe
wijsheid en liefde gewenst samen!
Maak een keuze die bij jullie past. een verkering van 7 jaar is erg lang maar kan wel (spreek uit ervaring)
Als ik erg wanhopig was dacht ik; dit zal me later altijd bij blijven en een schaduw werpen op onze verkeringstijd, maar achteraf valt het wel mee. Ik gun het niemand maar soms kan het gewoon niet anders. En probeer dan wel ook van je verkeringstijd te genieten, die komt niet meer terug!
Misschien heb je ouders waarmee je hier goed over kunt praten. Misschien zijn er oplossingen? Voor ons was dat toen erg lastig en ik heb mezelf wel voorgenomen; als mijn kind(eren) later groot is/zijn, wil ik dit wel bespreekbaar houden...