Gevolgen van roken

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Wat doet roken met je hersenen? En hoelang doet je lichaam er over om sigarettenrook af te breken? Heeft roken bij iedereen hetzelfde effect?

Antwoord

Sigarettenrook bevat meer dan 3.000 giftige stoffen, 40 van deze stoffen kunnen kanker veroorzaken. De bekendste gevaarlijke stoffen zijn: nicotine, teer en koolmonoxide. Roken is vooral schadelijk voor je hart, longen en bloedvaten. Eén sigaret verhoogt de bloeddruk 10 tot 20 mm Hg en vernietigt ongeveer 25 mg vitamine C in het lichaam. Roken vermindert de zuurstoftoevoer naar de hersenen, waardoor geheugen, concentratievermogen en reactievermogen minder worden. Meer dan 85 procent van de chemicaliën in de sigaret blijft na inhaleren in het lichaam achter. Het verslavende middel nicotine verplaatst zich naar de hersenen binnen 7 seconden nadat de roker een trekje heeft genomen.

Roken heeft niet bij iedereen hetzelfde effect. Iedereen kent wel een verstokte roker van 105 jaar zonder noemenswaardige klachten. Het is echter niet verantwoord om je (rook)gedrag aan dergelijke uitzonderingen op te hangen. Integendeel: niet voor niets staan op sigarettenpakjes teksten waarin ernstig gewaarschuwd wordt voor de gezondheidseffecten van roken.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medischroken