Jezelf haat en je naaste liefhebben

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

"Hebt uw naaste lief als uzelf"... Hoe kun je dat nou doen als je jezelf haat? Elke keer als ik dit gebod hoor in de kerk, voel ik me vreselijk. Dit kan toch nooit Gods’ doel zijn met m'n leven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je hebt gelijk, dat we onze naaste niet lief kunnen hebben, wanneer we onszelf niet lief hebben. De meeste mensen hebben meer moeite om de naaste lief te hebben, dan om zichzelf lief te hebben. Eigenlijk is het voor heel veel mensen vanzelfsprekend dat ze van zichzelf houden.

Maar nu lees ik in jouw vraag dat je jezelf haat. Wat bedoel je hier mee? Bedoel je “ik heb een hekel aan mezelf, omdat ik telkens zonden doe tegenover God”. Dit noemen we wel “mishagen aan onszelf hebben, vanwege onze zonden”. Dan zou ik zeggen: Het is een wonder, wanneer we een hekel kregen aan onze zonden en daarom ook een hekel aan onze zondige natuur/aard. Dan is jouw vraag een vraag die je verder zou kunnen bespreken met een dominee, ouderling of iemand die met jou de Bijbel opent en bidt. Dan mag ik jou wijzen op Gods grote genade. Zo groot, dat Paulus schrijft dat hij als de “grootste van de zondaren” barmhartigheid kreeg (1 Tim.1:15,16). En Johannes schrijft dat het bloed van Jezus Christus reinigt van ALLE zonden. Wanneer we onze zonden aan God belijden dan schenkt Hij ook om Jezus’ verdienste: vergeving (1 Joh.1:7-10).

Maar het zou ook kunnen dat jij met “jezelf haten” iets anders bedoelt. Beluister ik in jouw woorden pijn en laat hierin iets van jezelf zien, wat misschien de meeste mensen niet weten? Maar de Heere weet alles, ook jouw grote pijn en nood. Je bent waarschijnlijk in Zijn Naam gedoopt en dan mag je weten dat Zijn belofte is: Ik ben jouw God! Hij wil bij je zijn en voor je zorgen.

Je hebt gelijk: Het is niet Gods doel met jouw leven. Hij wil niet dat jij je zo ongelukkig voelt, dat je jezelf haat en daarin vast zit. Hij wil je helpen om van je grote pijn verlost te worden.  Ik hoop dat jouw vraag en dit antwoord je zullen helpen om jezelf af te vragen: “Hoe komt het dat ik mezelf haat?” Misschien heb je dit jezelf al vele malen afgevraagd, maar probeer eerlijk te zijn naar jezelf. Ik noem enkele dingen, waaraan ik zelf denk. Is er iets aan je lichaam wat je heel moeilijk kunt accepteren? Of is er iets in je (seksuele) gevoelsleven, wat je eigenlijk niet kunt accepteren? Of is er iets heel ergs gebeurd, waardoor je een hekel kreeg aan jezelf? Hebben mensen jou misschien zo behandeld dat je daardoor “jezelf ging haten”? Als je op één van deze vragen “ja” zou moeten zeggen, dan is dat erg pijnlijk. Maar probeer toch hulp te zoeken. Dat is geen gemakkelijke weg, maar je zou via je huisarts of predikant, een beroep kunnen doen op Eleos of een maatschappelijk werkende.

Weet, dat de Heere ook in zulke moeilijke situaties je altijd wil helpen. Want Hij is Liefde en wil dat jij Hem lief hebt boven alles en je naaste als jezelf. Wat jij niet kunt, dat wil Hij je geven!

Ds. A. Jonker, Baarn

Ds. A. Jonker

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

naastenliefde