Ze weet niet zeker of ze wel echt van me houdt

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb meer dan anderhalf jaar verkering met een lief meisje. We zijn zeven maanden verloofd. De laatste tijd is ze regelmatig verdrietig. Vooral als ze het weekend bij mij thuis is. Want we zijn het ene weekend bij haar thuis en het andere bij mij. Gisteravond was ze weer aan het huilen en hebben we uitgebreid gepraat. Ik wilde pérse weten wat er aan de hand was en toen heeft ze het me verteld. Ze weet niet zeker of ze wel echt van me houdt. We hebben ons geprobeerd in te denken hoe het zonder elkaar zou zijn en kunnen ons dat niet voorstellen. Ik vroeg haar de reden waaróm ze zich dat niet voor kan stellen. Toen zei ze dat ze bang was dat ik altijd alleen zou blijven en dat ze dat niet wilde. Ik verdiende volgens haar een beter iemand dan haar.

We hebben samen al erg veel meegemaakt, want ik ben ook dertien jaar ouder dan haar. Zij is nu pas zeventien, bijna achttien. Dat heeft in het begin erg veel problemen opgeleverd met haar ouders. Ik kan mezelf geen leven meer indenken zonder haar. Ze heeft het er zelf ook erg moeilijk mee en wel me ook niet kwijt omdat ze dus bang is voor mijn toekomst. Maar aan de andere kant is er bij haar dus de twijfel of ze wel genoeg van me houdt. Die twijfels heeft ze sinds een maand of twee.

Ook zijn we met elkaar naar bed geweest. Dat was voor ons allebei de eerste keer. We hebben nu afgesproken dat we elkaar enkele weken niet zien. We hebben elkaar in al die tijd dat we elkaar kennen nog geen dag niet gehoord. Elke dag bellen we minstens een half uur en we zien elkaar elk weekend en minstens één keer doordeweeks. Is dát misschien teveel van het goede geweest? Ook vertelde ze me dat ze zichzelf nog te jong vindt om te trouwen en dat ze dat pas over een jaar of twee wil. Ik heb haar toen verteld dat ik daar geen moeite mee heb en dat je pas kan trouwen als je daar allebei aan toe bent. Ik hoop zó dat het weer goed komt allemaal!

Antwoord

Als ik de vraag zo lees, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat je vriendin toch sombere gedachten heeft als ze zo schrijft dat jij een beter meisje verdient dan dat zij is. Ook voelt ze veel minder voor je. Het valt mij altijd weer op als mensen somber zijn dat ze dan ook de verliefdheisgevoelens en liefdegevoelens naar de ander toe, minder ervaren.

Sowieso nemen de hevige verliefdheidsgevoelens in de loop van de verkering af en gaan die plaats maken voor de diepere liefdesgevoelens. Je zou dan heel makkelijk kunnen denken dat je nu minder voor de ander voelt, maar dat is dus niet zo. Ook zie je vaak dat wanneer er gemeenschap heeft plaatsgevonden de verkering een andere karakter krijgt. Je voelt dan zo de verplichting van het bij elkaar moeten blijven en dan kan heel beklemmend werken. Dat zij zich nog te jong voelt om te gaan trouwen, is gezien haar leeftijd goed te begrijpen en het is dan ook goed dat je gezegd hebt nog best even te willen wachten. Ik zou haar het advies willen geven over dit alles rustig na te denken en het zeker niet te snel uitmaken.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

relatietwijfelsverkering