Muziekgenre van New Age

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over muziek. Er zijn cd's waarop ontspannende muziek staat. Bijvoorbeeld natuurgeluiden. Je hoort vogels, de zee, wind, storm, een beekje, enz. Vaak zijn er dan ook nog muziekinstrumenten bij. Deze muziek wordt vaak bij het muziekgenre van New Age geplaatst. Als je deze ontspannende muziek nu mooi vind, is het dan verantwoord om dat te luisteren?

Antwoord

Het is bijna onmogelijk om een goede omschrijving te geven van “New Age-muziek”. Op Wikipedia staat de volgende omschrijving: “New Age Muziek is een muziekstijl die niet duidelijk gedefinieerd is maar gekenmerkt wordt door melodieuze muziek die vaak instrumentaal is. Door de vage indeling kan er discussie ontstaan of een groep of album New Age Muziek is. Met name de associatie met het New Age-gedachtengoed willen sommige artiesten niet. Veel als New Age Muziek genoemde muziek is elektronische muziek of instrumentale muziek gebaseerd op de ideeën van de minimal music-stroming. De nummers kunnen erg lang duren en hebben vaak een rustige kalmerende sfeer. Zang en akoestische instrumenten worden zelden gebruikt en als ze gebruikt worden zijn het vaak samples. Ook worden vaak geluiden uit de natuur gebruikt zoals het ruisen van de zee of het gefluit van vogels. Het verschil met ambient muziek en New Age muziek is daardoor niet erg duidelijk, tevens is de scheidslijn met minimale muziek moeilijk, omdat deze kan samenvallen.”

Vanuit deze omschrijving is duidelijk dat de afdeling “New Age-muziek” in een winkel een grote diversiteit aan cd’s kan bevatten, zonder dat er altijd een verbinding is met deze levensbeschouwing.

Elders staat te lezen: “Spirituele muziek is muziek om naar te luisteren. De muziek heeft een positieve uitwerking op de luisteraar. Er is spirituele muziek die rust en ontspanning brengt, maar er is ook spirituele muziek die activeert en nieuwe energie geeft. De muziek kan gebruikt worden als hulpmiddel bij meditatie en therapeutische behandelingen.”

Het zal duidelijk zijn dat er niets mis is met de natuurgeluiden die in de vraag genoemd zijn. Een christen mag zeker genieten van de geluiden van vogels, zee, wind, storm en een beekje.

De problemen ontstaan als de muziek door de artiest of de uitgever nadrukkelijk gekoppeld is aan New Age. Dat zal blijken uit de teksten, of uit andere aanwijzingen, zoals de inlay van de CD of het label waaronder de muziek wordt uitgebracht. Dan kunnen er invloeden zijn waar wij niet op berekend zijn.

Vervolgens is van belang wat er met de muziek gedaan wordt: alleen luisteren, of gebruiken voor een vorm van oosterse meditatie? Met andere woorden: voor welk doel wordt de muziek gebruikt?

Voor informatie over New Age vanuit christelijk standpunt, zie www.bijbelofnewage.info

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

muziekmuziekstijl