Seksueel misbruikt door vader

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 10 reacties

Vraag

In het verleden ben ik seksueel misbruikt door mijn vader. Dit gebeurde van mijn 12e tot mijn 15e. Toen heb ik het verteld en is mijn vader in therapie gegaan en heeft zijn schuld betuigd. Maar nu wordt het verleden wat weggepoetst en is er weinig plaats voor boosheid en verdriet. Vorig jaar ben ik er achter gekomen dat hij via internet nog steeds plaatjes en filmpjes van tienerjongens en -meisjes (en ook volwassenen) opzoekt. Deze plaatjes zijn pornografisch. Inmiddels mag ik zelf een zoontje hebben. Door zijn surfgedrag weet ik dat hij niet te vertrouwen is. Ik heb het niet tegen hem gezegd dat ik het weet en mijn moeder weet het ook niet. We hebben ooit wel aangegeven dat we hem bij ons zoontje niet vertrouwen, maar de reden hebben wij niet door kunnen geven. Nu zijn we er vandaag achter gekomen dat het zoeken naar pornografische beelden nog in grote mate aanwezig is. Wat moeten we doen?

Antwoord

Wat een moeilijke dingen toch in je gezin van herkomst. Helaas gebeurt het erg vaak dat daders wel hun schuld betuigen, maar dat dit weinig doorleefd is. Ik maak dan vaak een verschil tussen 'spijt' en 'berouw'. Veel daders hebben spijt van hun daden en die spijt is gekomen op het moment dat hun daden bekend zijn geworden. Want ja, dan hebben ze een probleem: de omgeving weet het en soms heeft het bekend worden van hun daden gevolgen zoals verlies van vrienden, een functie bijvoorbeeld in de kerk. Bij berouw sta je stil bij wat je de ander hebt aangedaan en wat de gevolgen zijn voor het slachtoffer. Dan mag er daarna ook ruimte blijven voor boosheid en verdriet.

Bij je vader lijkt weinig diepgang in zijn betuigen van schuld. Want het verleden wordt weggepoetst en hij gaat door met seksueel grensoverschrijdend en ook voor de wet strafbaar gedrag. Heel begrijpelijk dat je hem niet vertrouwt bij je zoontje. Houd dat vooral zo, laat je zoontje nooit alleen bij hem!

Waarschijnlijk begrijpt hij best waarom je hem niet vertrouwd. Maar er wordt niet over gepraat. Welke plaats neemt je moeder dan in? Merkt ze echt niets van je vaders gedrag? Of sluit ze zich er voor af? Laat je je zoontje bij haar en ben je dan overtuigd dat zij hem voldoende beschermt tegen je vader?

Als je het bijbels bekijkt zou je je vader moeten confronteren met zijn daden en hem wijzen op zijn zondig gedrag. Ik weet niet of je dat aankunt/aandurft. Maar het is zeker goed het gesprek, de confrontatie met hem aan te gaan. Dit staat zo tussen jullie in! Je kunt het natuurlijk samen met je man of iemand anders doen. Als hij niet luistert mag je anderen (ouderling, predikant) bij het gesprek met hem betrekken.

Omdat je vader een strafbaar feit pleegt (kinderporno kijken) kun je hem ook aangeven bij de politie. Je kunt ook een anonieme melding doen. Wat je ook doet, het is geen gemakkelijke weg. Zoek daarom iemand, hulpverlener, vertrouwenspersoon, ambtsdrager die jou daarin kan steunen en adviseren. Veel wijsheid en sterkte toegewenst!

Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik
10 reacties
Rkapitein
Broer,

Allereerst wil ik een scheiding maken tussen zonde en zondaar.

We moeten de zonde haten maar de zondaar liefhebben.

Hoe moeilijk dit ook is, je vader kan alleen tot bevrijding komen als dit geestelijk word opgelost.

Ik hoop dat je door het geloof Christus als je borg en zaligmaker hebt toegeeigend.

Wij allen zijn zondaars, de één heeft het met porno, en de ander leeft zich uit in leugen en bedrog.

In jouw situatie zou ik je het advies willen geven, om dit voor te leggen
Bij God,

Ik zeg niet dat je het moet toelaten, en er niets mee moet doen.. want dit gedrag moet stoppen..

Zowel voor je vader als voor de situatie eromheen.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het niet alleen bij surfgedrag blijft.
Als je al zover benr afgegleden, is de praktijk wat je nu zegt, slechts het topje van de ijsberg.

Stromen van ongerechtigheid brengen wij voort.

Mocht de Heere de situatie open maken voor je Vader en de mensen eromheen..

Er is een plek, waar veel mensen met dit probleem tot overwinning komen.

Google : KwaSisabantu eens, dat is een zendingspost in Zuid-Afrika

Daar zijn mensen met allerlei soorten verslavingen welkom, en worden geleid tot Christus en het schoonmaken van je leven.

Nogmaals, je vader moet zelf wel willen.. en geloof me, als je echt met hem een gesprek aanknoopt.. dan is er dat verlangen om bevrijd te worden.. want van naturen zijn we gebonden aan het kwaad..

Gebonden, slaven, kinderen des toorns.. vijanden van God. Haters van God..

Breng het zelf niet aan het licht; maar leg het voor aan God..

In vertrouwen volgens hebreen 11:6 dat je gelooft dat God is.

Dan zal Hij een weg openen, en deze situatie met je vader afhandelen.

En wie weet , met Gods genade, mag je in de toekomst met hem delen over de schatten die er te vinden zijn in Christus Jezus.

Je vader is een slaaf, en heeft bevrijding nodig..

Therapie helpt niet, tijdsverbruik is dat.. enkel het bloed van Jezus Christus reiningt ons van alle zonden.

Therapie kan goed zijn om bepaalde handvaten te bieden.

Maar de Geest van God breekt alles af wat in de mens is en scheiding maakt tussen God en ons..

Net als die kool vuur, op de mond van Elia of Elisa, die reinigde zijn mond van de ongerechtigheid,

Ik ga voor je bidden. En hoop van harte dat je hier iets aan hebt.
Rkapitein
Als je dit met God oplost, kan je vader gered worden.

Als je het oplost vanuit onze eigen inzichten, word er gerecht geschied..

Politie, rechtbank, celstraf, psychiatrie, noem maar op.

En het is niet verkeerd als je die stappen neemt.

Maar weet dat er een kans is voor je vader om bevrijd te worden van deze dodelijke slang lust..

Bied hem het maar aan, en zeg dat
Hij bevrijd kan worden van deze dingen die hem aankleven..

Hij moet alleen gaan als hij ook echt wil bevrijd worden..

Dat houd in, met pastorale mederwerkers praten, en open zijn zonden belijden.. alles... niets achterhouden...

Volkomen vrij, houd in alles beleiden.. alles uitwerpen.. niets achterhouden..

"Mijn oor is niet te zwaar om te horen, en Mijn hand is niet te kort om je te helpen, maar het zijn uw zonden die scheiding maakt tussen jou en Mij"
Rkapitein
De slang van lust is zo enorm gevaarlijk,

Dat het veel mensen die vroeger zelf misbruikt zijn, daar ook zaad is gestrooit van lust, en die persoon op latere leeftijd dezelfde verlangens krijgt..
Porno is een smet, en zeer besmettelijk..

Hooglied, beschrijft in veel hoofstukken "wee u gij dochter van jeruzalem dat gij de liefde niet opwekt totdat het haarzelve luste"

Aan het begin, is het als een bloem, maar later is de lust als een giftige slang die bijt.. het einde derzelve is de dood...

Gevaarlijk terrein waar je vader zich op begeeft..
Ik hoop en bid dat hij tot bevrijding
Komt door het bloed van het Lam.

De waarheid alleen zal je vader bevrijden.. zoals Jezus Christus zelf zegt. "De waarheid zal u vrijmaken"
Rkapitein
En dan loop ik vooruit maar ik brand om dit te delen,

Jezus Christus zelf zegt "Ik ben de Waarheid"

En in 1johannes 3:8b zegt de apostel.

"Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat HIJ de werken der duisternis verbreken zal"

Veel kracht en zegen toegewenst.
henkie
Beste Rkapitein,

Je schrijft: "Breng het zelf niet aan het licht; maar leg het voor aan God."

Joke Ronner verwijst naar Mattheus 18:

"Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar."

Dat laatste advies lijkt me dus Bijbels.
Rkapitein
He Henkie.

Je hebt volkomen gelijk,

Er staat zelfs in de bijbel dat we de
Duisternis moeten ontmaskeren door de waarheid, en het juist aan het licht moeten brengen.

Maar in deze situatie, probeer je eerst 1 op 1, met misschien het advies wat ik meegaf.
Het zou toch een enorme vreugde zijn als er een vader word gewonnen door het Evangelie.

En als hij niet hoort, dan kan het openbaar gemaakt worden.

Maar je hebt gelijk wat betreft, aan het licht brengen.

Groet en zegen
Omega
Zo te lezen in de vraag zijn alle bijbelse stappen inmiddels al -zonder enig succes- genomen. Dan resteert aangifte bij de politie.
drj
"Als je dit met God oplost, kan je vader gered worden.

Als je het oplost vanuit onze eigen inzichten, word er gerecht geschied..

Politie, rechtbank, celstraf, psychiatrie, noem maar op.

En het is niet verkeerd als je die stappen neemt.

Maar weet dat er een kans is voor je vader om bevrijd te worden van deze dodelijke slang lust..

Bied hem het maar aan, en zeg dat
Hij bevrijd kan worden van deze dingen die hem aankleven."

Zeker kan een zondaar gered worden die zijn berouw aan Gods voeten legt. In dit geval is echter de dochter door haar vader 1000 maal verraden. Waarom zou zij deze last alleen moeten dragen? Ze kan een en ander aan anderen vertellen die haar vader (of wat daarvoor doorgaat) ter rede kunnen stellen.

Of ze zelf actie onderneemt of het aan de politie zegt is niet aan ons.
Overigens heeft de vrouw van deze man er ook belang bij te weten wat er in haar huwelijksleven gebeurt, zodat ze kan beslissen of ze mez deze persoon verder wil. In elk geval gaat het hier om meer dan alleen overspel.
Rkapitein
Wat leert Christus ons?

Wij als farizeers die klaar staan om de steen te werpen, want er moet recht geschieden...
Dwalend in onze eigen gedachten, staan op onze eigen fundamenten..

Christus leert ons genade,
Ben je beter dan die man?

Die man is net zoals jij en ik.
Zondaar voor God en de genade behoeftig.

Of het nou snoep stelen is of moord,
We zijn allen vervallen van de Heerlijkheids Gods opdat we door de genade God mogen verheerlijken in ZIJN ZOON
Rkapitein
Pedofielen, homofielen, moordenaars, leugenaars, hoeren, tollenaars..
Daar kwam Jezus Christus voor..

Niet voor rechtvaardige mensen die het zelf allemaal wel kunnen.

Het neemt niet weg, dat deze vader zo vrijuit kan gaan en staan..
Maar er ligt hier een scheidslijn, wie zijn wij in het licht van Gods Geest?
En wie is die man.

Zonde hoort bestraft te worden, daar kan en wil ik ook niet omheen,
Maar laat het aub niet slechts tot bestraffing voor zijn vlees alleen zijn.

Dan blijft het terugkomen,,
Enkel het bloed van Jezus Christus reinigt ons van alle zonden.