Geachte ds. Droger. Heel hartelijk dank voor uw welgemeende antwoord! Toch ben i...

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Droger. Heel hartelijk dank voor uw welgemeende antwoord! Toch ben ik bang dat ik geen antwoord krijg op mijn gebed (ik twijfel niet aan de trouw van de Heere) maar zelf doe ik zoveel fout. Elke keer zondig ik onbewust en dan daarna denk ik: “zie je wel het is niet echt, maar allemaal schijngeloof” (de duivel komt dan echt op me af). De bijbel zegt ook: Wie zijn zonden belijdt en laat, God is getrouw en rechtvaardig, dat Hij de zonde vergeve. Mijn zonden belijden dat doe ik elke dag, ik zondig zoveel! Ik bid ook om kracht om tegen de zonden te strijden, toch kan ik ze niet laten. Dus... geen vergeving? Hoe kan ik ooit met mijn doop iets doen, de HEERE is toch niets verplicht? Ik ben heel bang dat ik jong zal sterven. Hoe het kan dat ik daar bang voor ben, weet ik niet. Maar sterven is God ontmoeten en hoe moet ik dan ooit voor Hem verschijnen? Vaak heb ik goede voornemens (ik zal meer bidden, meer in de Bijbel e.d. boeken lezen, minder zondigen, enz.), maar in de praktijk komt er niets van terecht! Heel vaak dwalen mijn gedachten ook af van dingen die met de eeuwigheid te maken hebben. Alles vraagt je aandacht: school, werk, vrienden, vakantie, gezin/familie. En de Heere komt er dan weer slecht af, als je kijkt naar de tijd die ik overal aan besteed. Hoe kan ik nu weten of ik de ware zondekennis en genoeg zondekennis heb? Sommigen zeggen: genoeg kennis om Christus nodig te leren krijgen. De Heere Jezus heb ik wel nodig, maar ik ben bang dat ik toch het alleen maar rationeel weet en niet echt inleef. Wilt u mij hiermee ook helpen? Ik durf echt geen persoonlijk contact op te nemen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Lieve vragensteller,

Fijn dat je gereageerd hebt op mijn antwoord op je vragen. 't Is jammer dat je het niet durft om persoonlijk contact met me op te nemen. Het zou echt beter zijn om in een gesprek op je moeiten in te gaan. Ik denk dat het jou ook meer zal helpen. Maar goed, contact opnemen met een onbekende dominee is ook wat. Al hoef je daar echt niet bang voor te zijn. Ik probeer altijd dicht bij mensen te staan, goed naar hen te luisteren en hen vanuit de Bijbel verder te helpen. Dus, denk er nog maar eens over na om me te bellen of een keer bij me langs te komen. Mijn telefoonnummer is 010-2344288 en mijn adres Schiedamseweg 137, Vlaardingen. Toch wil ik ook graag op je reactie ingaan via Refoweb. Misschien zijn er ook andere jongeren die ik ermee kan helpen. Bovenal hoop ik dat de HEERE mijn antwoorden zal gebruiken om jou verder te leiden.

Ik denk dat veel van jouw worstelingen ontstaan, omdat jij zo goed op je gevoel let. Je voelt dit, je denkt dat en dan krijg je het moeilijk. Ik merkte dat al in je vorige vragen, ik merk het nu weer. Ik denk dat daar een punt ligt dat verandering behoeft. Je zal in het vervolg nog beter moeten gaan letten op wat de HEERE in Zijn Woord zegt. Waar staat in de Bijbel dat je bang moet zijn dat je geen antwoord krijgt op je gebed? Dat staat natuurlijk nergens! In de Bijbel staat dat God het gebed hoort (Ps. 65:3) en met de berijming van Psalm 116 zingen we terecht, dat onze God Zich ontfermt op het gebed (vers 3). En dat woordje “ontfermt” laat al gelijk zien over wie Hij Zich ontfermt. Dat is echt niet over zondeloze, voortreffelijke mensen. Als dat het geval zou zijn, zou het woordje “ontfermt” niet kloppen. Ontfermen doe je je over iemand die in nood is. Ontfermen doe je je over iemand die in de knoop zit, in erbarmelijke omstandigheden. En dat zit jij geestelijk toch? Nu, over iemand die het niet meer weet, wil de HEERE Zich ontfermen. Dus ook over jou.

Dat je je bewust bent van je zondigen tegen de HEERE, is een goede zaak. Dat je erachter komt dat je tegen de zonde wilt strijden, maar er niets van terecht brengt, herkennen al de kinderen van de HEERE. Dat kende Paulus ook (Rom. 7). Het is dus echt niet vreemd, die strijd die je ervaart. Wat je ermee moet doen, is tot de HEERE vluchten. Om Hem te smeken om genade, vergeving en ontferming. Ja maar, zeg je: ik zondig zoveel. Nou, daar heb je nu juist vergeving voor nodig. En de HEERE wil die zo graag geven (Ps. 86:5). Wat zei David ook alweer? “Vergeef mijn ongerechtigheid, want die is groot” (Ps. 25:11). Daar bedoelde hij mee te zeggen: “HEERE, mijn ongerechtigheid is zo groot, dat er maar één is die daar wat aan kan doen. En dat bent U!” En zo is het ook! Kom, naar de HEERE met je nood en schuld. Hij weet er raad mee door het bloed van Christus!

Je vraagt je ook af of je met je doop iets kunt doen. Ik dacht het wel. Wie heeft ervoor gezorgd dat je gedoopt bent? Dat is de HEERE toch? Hij heeft ervoor gezorgd dat je het teken en zegen van Zijn verbond op je voorhoofd hebt ontvangen. En daarop mag je pleiten. Je mag zeggen: “Vervul in mijn leven, HEERE, wat U hebt beloofd! Geef mij deel aan de vervulling van Uw beloften!” Nee, de HEERE is niets aan ons verplicht. Maar Hij heeft wel veel aan ons beloofd. En als je iets aan iemand belooft, ben je toch ook bereid om het te geven? Of zou het bij de HEERE anders zijn: wel veel beloven, maar het eigenlijk niet willen geven. Nu, geloof me: zo is de HEERE ten enenmale niet!

Goede voornemens hebben en er niet aan toekomen, is ook herkenbaar. Laat ik er dit van zeggen: de HEERE kijkt niet allereerst naar wat we doen, maar naar wat we graag zouden willen doen en hoe we de dingen doen. Het gaat de HEERE altijd om ons hart. En als Hij ziet dat je graag heilig voor Hem zou willen leven en veel meer zou willen doen in Zijn dienst, maar er niet aan toekomt door de gewone dingen van het leven, dan zal Hij je dat niet zwaar aanrekenen. De HEERE weet wat maaksel wij zijn (Zijn maaksel!). Hij denkt eraan dat we stof zijn (Ps. 103:14).

Echte zondekennis drijft ons altijd uit naar de Heere Jezus. En geeft altijd een oprecht verdriet, berouw en schuld belijden. Genoeg zondekennis hebben we nooit. 't Is altijd nog erger met ons dan we denken. 't Gaat er niet om dat we zoveel mogelijk zondekennis hebben. 't Gaat erom dat we de HEERE kennen door het geloof. En om dat tot stand te brengen gebruikt de HEERE zondekennis, omdat we alleen op die manier uitgedreven worden tot Christus.

Ik zou zeggen: nu niet langer meer in jezelf blijven graven en wroeten. Ook niet langer meer blijven tobben over: kan het wel voor mij, ben ik niet te dit of te dat, ja maar ik voel toch dit en of ik denk dat. Onverwijld naar de Heere Jezus met je zonden en zorgen! Hij wil je ontvangen en omvangen (Luk. 15:20). En in die omhelzing van Hem vallen al je twijfels en aanvechtingen weg en vind je rust en vrede aan Zijn hart. En daar gaat het om!

Met hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen