Dankzeggend zegenen van de wijn

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Ik vroeg me bij het Heilig Avondmaal af wat de betekenis van het “dankzeggend zegenen” van de wijn is: sommige dominee's maken daarbij een zegenende beweging, terwijl andere het glas opheffen o.i.d.

Antwoord

Er wordt inderdaad verschillend over gedacht. De woorden “dankzeggend zegenen” komen uit  1 Korinthe 10:16. En het Griekse woord betekent zowel dankzeggen als zegenen. Maar zoals de Kanttekenaren zeggen: de beker kan niet gedankt worden, en hebben zij wel beide woorden willen gebruiken en ervan gemaakt “dankzeggend zegenen”. Maar omdat er zijn die zeggen dat het Avondmaalsformulier leert dat iets niet gezegend mag worden, het hier meer betekent de beker der dankzegging opheffen. Waarom sommige dominees dan de beker omhoog steken.

Anderen zeggen dat er staat iets zegenen en daaraan geloof hechten, dus ligt het accent op het laatste en dat de beker gezegende mag worden, zoals de Heere ook de sabbat gezegend heeft en de Heere Jezus de broden en de visjes (Mattheüs 14:19 en Mattheüs 26: 26) gezegend heeft. Niet dat men het van de beker, de sabbat of het brood verwacht, maar dat de Heere Zijn zegen erover uit wil spreken. En dan heffen deze dominees hun hand op, hetzij boven de beker of ernaast.

Maar dat is allemaal niet het belangrijkste, want het gaat niet om de beker, maar om het bloed van Christus waarheen de beker en wijn wijzen. En hebben wij dat al nodig gekregen? Want ik kan dan vallen over een gebaar, maar als het gebaar van de Heere zal zijn: ga weg van Mij, is veel erger. Let daarom maar op de tekenen, die heen wijzen naar de Heere Jezus en dat mijn hart naar Hem mag uitgaan.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

formulierenHeilig Avondmaal