Studeren aan EH

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Aan Els van Dijk. Ik studeer al enkele jaren aan een WO-instelling. Gedurende deze jaren ontstond de behoefte aan wat meer levensbeschouwelijke verdieping en persoonlijke (niet-academische) vorming. De opzet en tijdsinvestering van EH-Xtra lijken mij aantrekkelijk en sluiten mijns inziens goed aan bij deze behoefte. Mijn eigenlijke vraag: is EH-Xtra een geschikt traject voor mensen die al enige tijd studeren? Of is het uitsluitend bedoeld voor mensen die net van het voortgezet onderwijs afkomen? Daarnaast: wordt er vanuit gegaan dat alle studenten gelovig zijn, of is er juist ruimte voor twijfelaars en critici op de EH?

Antwoord

Beste...,

De opleidingen op de EH (Basisjaar en Traject) worden ook bezocht door mensen die al een of meerdere jaren elders gestudeerd hebben en soms zelfs door mensen die al afgestudeerd zijn. Wij verwachten zeker dat de nieuwe opleiding EH-Xtra in een behoefte voorziet voor beginnende studenten, maar beslist ook voor ouderejaars. Dat vermoedden wij al toen we de opleiding ontwikkelden, maar we worden er nu in bevestigd door de vragen die we hierover krijgen. Dus ja, EH-Xtra is beslist geschikt voor studenten die al enige tijd studeren. Het kan juist van meerwaarde zijn omdat je ervaring meebrengt en inbrengt.

In ons onderwijs stoppen we onze levensbeschouwing niet onder stoelen of banken. Dat betekent voor studenten dat je niet allergisch moet zijn voor het christelijk geloof, maar je mag natuurlijk wel vol (kritische) vragen zitten. Dat kan juist heel goed zijn. We vragen van studenten dat zij zelf op een positief kritische manier in het leven staan (zij moeten absoluut geen meelopers worden!) en zelf een mening vormen en visie ontwikkelen. Dus ook op dit aspect is onze studentenpopulatie heel gedifferentieerd: we hebben diepgelovige studenten, maar er komen ook studenten als twijfelaar binnen en alles wat daar verder nog tussen zit. Variatie alom!

Onze slogan is: "Worden wie je bent!" Dat betekent dat we in de persoonlijke begeleiding maatwerk hebben te leveren, aangezien elk mens uniek en anders is. Dat vinden we prachtig en daar genieten we van.

Misschien mag ik je binnenkort welkom heten? Wijsheid in het nemen van een beslissing.

Met vriendelijke groet,
Drs. Els J. van Dijk

Tags in dit artikel:

Evangelische Hogeschoolstudiekeuze