Trouwplannen en samen geloven

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik ben iemand die afgelopen tijd belijdenis heeft gedaan. Zelf ben ik erg veel met het geloof bezig en zoekende, om het zo maar te zeggen. Ik merk en geloof dat God mijn leven leidt! Nu heb ik met mijn vriend een huis gekocht, trouwplannen gemaakt. Alleen, hij staat er anders in. Hij gelooft wel dat er iets is, maar verder komt het er niet uit. Ik weet dat hij er mee bezig is, maar hij kan er niet over praten. Dat heeft hij van thuis uit ook zo mee gekregen. Van zijn kerk gaat echt niets uit. Mensen slapen tijdens de dienst. Preken zijn van iemand die al heel lang geleden overleden is en gaan alleen over zonde en niet over verlossing. Nu zit ik er heel erg mee of ik wel met hem kan trouwen... Wat betekent het voor mijn klein geloof? Ik geloof wel dat God ons samen gebracht heeft. Het is een keer drie weken uitgeweest en toen ervoer ik er ook heel erg Gods leiding over toen het weer goed kwam. Kunt u mij hierin helpen?

Antwoord

Kun je met je vriend trouwen? Als ik je goed begrip wil je dat wel. Voel je het ook zo aan dat God jullie samen gebracht heeft. Je hebt niet voor niets samen een huis gekocht en trouwplannen gemaakt. Maar toch twijfel je. Vanwege het feit dat jullie verschillend zijn op het gebied van het geloof en ook vanwege een verschil van kerkelijke gemeente.

Het is wel een lastig moment waarop je met deze dingen naar voren komt. Maar wanneer is het dat eigenlijk niet? Laat je daardoor er niet toe verleiden dit probleem terzijde te stellen en er geen aandacht aan te geven.

Wat moet je doen? Wat je in een relatie met zaken als deze altijd moet doen: het bespreken. Als jullie relatie goed is moet dat kunnen. Als jullie relatie niet zo goed is, moet je er alsnog naar zoeken dat die beter wordt, zodat het toch gebeurt. Communicatie is één van de belangrijkste dingen in het huwelijksleven.

Misschien ervaar je het als een probleem dat je vriend niet zo gemakkelijk over geestelijke dingen praat. Laat je daardoor toch niet afremmen. Stel het maar aan de orde. Misschien wel met de krachtige inzet van: joh., we hebben wel trouwplannen en een huis, maar ik zit er toch mee of we wel kunnen trouwen. En dan kom je maar op de proppen met het feit, dat jij met de dingen van de Heere wilt bezig zijn, en dat je er zijn inzet bij nodig hebt om dat samen in jullie relatie te doen. (Als je met hem trouwt gaat hij je trouwens zelfs beloven dat hij je zal helpen en bijstaan in alle dingen die tot het tijdelijk en het EEUWIGE leven behoren). En wat betreft jullie kerkelijk thuis als je samen trouwt: het lijkt me dat jij er problemen mee zou hebben om samen bij de gemeente te gaan horen waar hij nu lid is. Heb je soms al toegezegd dat je dat wel wilt? Je zult het aan de orde moeten stellen en hem vragen of hij met jou lid wil zijn bij de gemeente (of het soort gemeente) waar jij tot nu toe bij gehoord hebt en belijdenis in gedaan hebt.

Ik denk dat het voorwaarde is om te kunnen trouwen dat je dit gesprek voert en dat je er op een goede manier uitkomt. Lukt dat niet, dan zie ik een flink obstakel liggen op de weg naar een goed huwelijksleven van jullie beiden. En dat betekent een stuk moeite voor jaren. Zolang als je leeft. Want trouwen doe je niet voor even, maar voor het leven. Als het bij nader inzien toch niet echt goed zit met jullie relatie dan is het nu nog het moment om je te bezinnen en tot inkeer te komen. Huis gekocht en trouwplannen gereed, dat zal dan wel, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Maar ik hoop dat je er samen op een goede manier uitkomt. Zet je daarvoor in. Geef je daarvoor geestelijk gezien bloot van weerskanten. Als je straks trouwen zult geef je je lichamelijk ook aan elkaar bloot. Heb geestelijk ook geen geheimen voor elkaar. Laat je vriend dit antwoord ook gerust lezen.

En wat betreft Gods leiding die je erin ervaren hebt in dat jullie bij elkaar gekomen zijn: als die er werkelijk geweest is, mag je ook een stuk vertrouwen hebben dat er wat goeds van zal komen als je op een eerlijke en duidelijke manier een gesprek met je vriend aan gaat. Laat die leiding van God, die je ervaren hebt, je dus niet terughouden van een goed gesprek en laten denken dat het heus wel goed zal komen, maar je des te meer je ervoor doen inzetten.

Ik hoop dat jullie een stel mogen zijn, dat samen de Heere veel zult nodig hebben en dat elkaar mag helpen om levend bij Gods Woord de Heere steeds meer te leren kennen. En wat betreft jullie trouwplannen: neem een voorbeeld aan het bruidspaar te Kana: “En Jezus was ook genood.”

Oldebroek,  ds. A. de Lange

Tags in dit artikel:

trouwplannenverkering