B & B opzetten en zondagsrust houden

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Is het mogelijk om als christen een hotel of een B & B op te zetten? Dit met oog op de zondagsrust.

Antwoord

Tja, de zondagsrust en de horecawereld lijken op voet van oorlog. Wil je in de horeca werkzaam zijn, dan wordt de zondag al gauw en vanzelfsprekend een werkdag. Heb je een ‘tent’ voor jezelf, dan zou je kunnen overwegen de zaterdagavond en zondag gesloten te blijven. Dat zal leiden tot onbegrip, het zal je ook (potentiële) klanten kosten. Maar goed dat kan je er voor over hebben. Dat mag je er voor over hebben. Voor God.

Boven alles staat voor een ieder: leef in gehoorzaamheid aan Gods Woord en geboden; heb de HEERE lief boven alles. Dus ook boven de gunst van mensen en het gewicht van je portemonnee.

Wellicht is het mogelijk om op een goede manier je herberg/hotelaccommodatie ook op de zondag geopend te hebben. (Misschien ook incidenteel. Bijvoorbeeld om onderdak te bieden aan deelnemers aan een kerkelijk congres. Waarbij duidelijk is dat deze mensen ook de intentie hebben de zondag te eerbiedigen.) Maar... je zult dan wel zeer duidelijke regels moeten stellen om de zondagsrust te handhaven. Het probleem zal zijn: hoe houd ik in de praktijk vast aan mijn regels. Je loopt absoluut zeker tegen dit probleem aan!

Het is goed om je af te vragen: Is dit hetgeen God van mij vraagt? Wil God dat ik in de horecasector werkzaam zal zijn? Wil God dat ik eventueel de zondag opoffer uit (commercieel...) dienstbetoon aan mijn naaste?

Commercie en naastendienst zijn twee aspecten. Voor jou, die wenst te leven volgens christelijke principes, zal het commerciële aspect voor wat betreft de zondag van geen gewicht zijn. Het volle accent valt dan op dienstbetoon. In het bijzonder aan de naaste die met jou de bijbelse principes respecteert. Om te dienen ben je dan op zondag geopend. Maar... het blijft moeilijk.

Treed eens in contact met onder ons bekende horecamensen, die vanuit bijbelse principes werken. Wat motiveert hen, hoe zijn zij bezig, hoe gaan zij met de zondag om, waar lopen zij tegenaan, wat adviseren zij jou. Boven alles: bid God om licht en wijsheid. Laat je door Zijn Woord leiden!

Kand. G. A. van Ginkel

Tags in dit artikel:

zondag