Moeten trouwen

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik heb de laatste tijd een aantal keren meegemaakt dat een stel voor het huwelijk zwanger werd en daardoor moest trouwen. Ik heb toen ook een aantal keer gehoord dat je dan als stel niet MOET trouwen, maar dat je MAG trouwen. Klopt dat wel op grond van de Bijbel? Je hebt toch beide de verantwoordelijkheid voor je kind dat gaat komen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In jouw vraag zitten enkele verborgen vragen. Allereerst dat we als vriend en vriendin dienen te voorkomen dat het een "moeten"trouwen wordt. Elkaar liefhebben en elkaar leren kennen houdt ook in elkaar respecteren en de grenzen in acht nemen. Met elkaar omgaan is ook een oefenen van respect voor elkaar. Daarvoor zijn wel duidelijke afspraken nodig. Er eerlijk met elkaar over praten is een must. En vooral voor elkaar en met elkaar bidden.

Voorbehoedsmiddelen zijn geen middel voor het huwelijk maar er is slechts het elkaar respecteren in het absolute "NEE". Moeilijk? Zeker! Maar zo leer je elkaar kennen als betrouwbaar en wordt je karakter gevormd voor het leven met elkaar. Bid voor elkaar!

Het tweede is dat in het gebruik van "moeten" trouwen doorklinkt dat het nu eenmaal moet en dat het niet een mogen is. Als men samen en met vertegenwoordigers van de kerk de schuld hierover beleden heeft, dan mag er ook de vreugde zijn van het bij elkaar te mogen gaan horen. Wel pijnlijk die schaduw, maar na alles elkaar leren hartelijk lief te hebben en van elkaar te houden ook in het om gaan met elkaar in het huwelijk.

Het derde is -en dan komen we bij de toespitsing van jouw vraag- je moet toch altijd met elkaar trouwen als je samen zwanger bent? Dat zal in de meeste gevallen zeker gelden. Samen heb je de verantwoordelijkheid voor het kind dat komt en dan neem je de gevolgen van je daad op je. Maar gaat dit altijd op? Wat te zeggen als men na het eerste avondje uit al te ver gegaan is?  Helaas komt dit in onze verseksualiseerde samenleving veelvuldig voor. Men rekent niet meer met God en dan ook niet meer met elkaar.

Moet je dan altijd trouwen? Ook als men elkaar nauwelijks kent?  Moet men met elkaar trouwen als een van beide helemaal niets met God en Zijn dienst te maken wil hebben? Moet men met elkaar trouwen als men samen nauwelijks 30 is?  Je begrijpt dat er nog wel meer vragen te stellen zijn. Kan men beide de verantwoording aan voor een kind?

Soms wordt in zulke gevallen de ouders van meisje of jongen bereid gevonden het kindje te aanvaarden en het in het gezin te laten groot worden. Wat er later gebeurt kan later weer besproken worden. Maar je begrijpt dat de algemene lijn die van trouwen is, maar niet in ijzeren absoluutheid.

Des te meer is er de noodzaak om op een bijbelse en correcte wijze met elkaar om te gaan.
Laat de Heere van je verkering weten. Heerlijk als je aan het einde van je verkeringstijd mag zeggen: de Heere heeft ons bewaard en voor elkaar bewaard. Wie liefheeft kan wachten!

Hopelijk kun je wat met dit antwoord, anders zijn we altijd bereid tot verdere bespreking.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk