Bewijs dat God bestaat

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

01-10-2001, 00:00

Vraag

In discussie met niet-gelovigen komen zij altijd met het argument: bewijs maar eens dat God bestaat. Andersom kunnen zij dat bewijs natuurlijk ook niet leveren. Maar kunnen wij, zonder de Bijbel als bron aan te voeren (want dat wordt door niet-gelovigen als een soort sprookjesboek gezien), het bewijs leveren dat God bestaat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Jouw vraag is een actuele vraag. Al heel vaak is men in de geschiedenis met deze vraag bezig geweest. Kun je God bewijzen zonder de Heilige Schrift?
Misschien ken je de godsbewijzen wel die in de christelijke kerk vooral in de Middeleeuwen verdedigd werden, o.a. door Augustinus en Thomas van Aquino.. Ik zal er enkele voor je noemen:

1. Het godsdienstig bewijs. D.w.z. elk volk heeft enig idee van een godsbestaan, een hogere macht, een ingeschapen Godskennis. Daaruit wordt dan een bewijs gezien van het bestaan van God.

2. Het doelmatigheidsbewijs. D.w.z het leven is niet doelloos, alles heeft een doel; daaruit volgt dat er Eén is die alles tot Zijn doel leidt.

3.Het zedelijk bewijs. D.w.z.dat iedereen wel bepaalde normen en waarden heeft, waaruit men dan concludeert dat er een God is, Die de norm aangeeft en is.

Maar toch kunnen we hieruit zomaar niet tot het kennen van de werkelijke en levende God komen. Het zijn eigenlijk stelsels die vanuit ons mensen opkomen. Men concludeert vanuit de waarneembare werkelijkheid het bestaan van God.
Wat moeten we met die bewijzen? Hebben ze helemaal niets te zeggen? Men heeft wel gezegd: als bewijzen zijn ze zwak, maar als getuigenissen sterk. Voor anderen zijn het geen bewijzen, maar wel aanwijzingen. Mensen kunnen er wel door tot nadenken gebracht worden. Het kan hen onzeker maken van hun ongeloof.
Het atheïsme is een volstrekt onbewijsbare theorie. De bewijzen laten zien dat we ons niet aan God kunnen onttrekken. We kunnen God echter alleen kennen door Zijn Woord en Geest. Het kennen is een zaak van omgang met God. Het heeft God behaagd om Zich niet anders dan door de Heilige Schrift te openbaren en te doen kennen. We dienen dan inderdaad wel zo nederig te worden dat we God in Zijn Woord gaan zoeken. En wie Hem nederig valt te voet , zal Hem vinden.
Daar komt nog bij dat God niet te kennen is zonder de Heere Jezus, Die in het Woord aan ons verschijnt. De natuur en de geschiedenis laten ons Christus niet zien. We worden niet zalig door de meest heerlijke openbaring in de natuur. Door Woord en Geest leren we dat we zondaren zijn en van daaruit leert ons dezelfde Geest dat we met God verzoend kunnen worden in Christus.
Als we God mogen kennen, zien we Hem ook in de natuur enz. denk aan de N.G.B. art.2: We kennen God door twee middelen. Maar dan wel eerst door de bril van de heilige Schrift. Die Schrift is geen sprookjesboek, maar wel een heel wonderlijk boek omdat God Zich daardoor aan ons openbaart.
Verder moeten we altijd bedenken dat we niemand overtuigen door discussie. Christus zegt: Gij zult Mijn getuigen zijn! Spreek met liefde over de dienst van de Heere!
Hopelijk heeft het je wat geholpen.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst, Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
    17-06-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovige
Geen reacties

Terug in de tijd

Hoe kan ik kort maar duidelijk aan iemand die niks van het christelijk geloof af weet (en dus ook niet van de Drie Formulieren) uitleggen waar de Hersteld Hervormde Kerk in gelooft? Wat is het verschi...
3 reacties
30-11-2011
Na veel open en eerlijke gesprekken blijkt seksualiteit voor mijn man zijn grootste behoefte te zijn. Ik wist dat het belangrijk voor hem was, maar ik wist nog niet dat hij er weer helemaal opnieuw ve...
4 reacties
30-11-2011
Ik heb een vraag over het gebruik van medicijnen en het krijgen van kinderen. M'n man en ik zijn 30 jaar en hebben twee lieve dochters van 5 en 7 jaar waar we heel veel van houden. Vanwege een angst/d...
Geen reacties
30-11-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering