Negatieve gedachten

W.T. Nijhof / 2 reacties

Vraag

Wat kan ik het beste doen bij negatieve zelfgedachten en soms zelfs gedachten over zelfmoord? Niet dat ik dit laatste echt wil gaan doen, maar de gedachten dringen zich soms wel erg aan mij op.

Antwoord

Beste...,

Wat een ontzettend beknopte vraag. Ik zou allerlei algemene zaken je kunnen aanbevelen. Ik zal er ook enkele noemen. Als je iets meer informatie had gegeven, had ik ook gerichter je vraag kunnen beantwoorden. Toch hoop ik dat je iets aan dit antwoord hebt.

Negatieve gedachten ontstaan vaak bij negatieve gebeurtenissen. Het is dan makkelijker om negatief te denken over bijvoorbeeld jezelf. Je zou het kunnen vergelijken met ongezond eten. Dat is lekker en werk bevredigend ook, maar uiteindelijk voedt het je niet op de manier waarop je als mens in het leven staat. Positieve gedachten over jezelf zijn niet altijd even ‘lekker’, om maar even in het voorbeeld te blijven, maar wel gezond. Belangrijk is dus om na te gaan waar je negatieve gedachten over jezelf vandaan komen. Dat zou een goede eerste stap zijn.

Heb je mensen in je netwerk die je vertrouwt? Bespreek het ook maar met één of twee mensen.

Negatieve gedachten kunnen soms zo ver gaan dat je denk aan zelfmoord. Dat is aangrijpend. Hiervoor zou ik je willen adviseren: ga naar je huisarts. Hij of zij kan meedenken in wat er nodig is aan professionele hulp.

Tot slot zou ik je een advies willen geven om te zorgen voor een open verbinding naar Boven toe. Als je misschien denkt dat alles in jezelf en om je heen niet deugt of vol negativiteit zit... richt je blik naar boven en leg je vragen maar voor God neer.

“Niets is, o Oppermajesteit,
Bedekt voor Uw alwetendheid.
Gij kent mij; Gij doorgrondt mijn daân;
Gij weet mijn zitten en mijn staan;
Wat ik beraad', of wil betrachten,
Gij kent van verre mijn gedachten”

Laat dit je ook tot troost zijn. Sterkte toegewenst.

Willem Nijhof

Lees meer artikelen over:

negatiefsuicide
2 reacties
CorsdeKort
JIJ moet jouw gedachten gevangen nemen, voordat ZIJ jou gevangen nemen! JIJ bent de POORTWACHTER en jij beslist aan welke gedachten je de toegang geeft tot je hart. Je bent niet schuldig aan waar je toe verzocht wordt want verzoeking is immers geen zonde. Het gaat er dus om, om consistent nee te zeggen tegen al het negatieve wat van Satan en het vlees en ja tegen alles wat van God komt.

“want de wapenen van onze veldtocht zijn niet vleselijk, maar krachtig voor God tot het slechten van bolwerken, zodat wij de redeneringen en elke schans, die opgeworpen wordt tegen de kennis van God, slechten, elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus” (2 Kor. 10:4-5).

Het is onze beslissing beslissing of een gedachte in mijn hoofd blijft of niet.

Gods gedachten over jou en mij zijn die van een hoopvolle toekomst!
“Iedere gedachte die niet tot hoop en geloof leidt, is niet van God!” Verwerp iedere gedachte die niet tot hoop leidt. Blijf bewust “baas” in eigen hoofd.Ook daar geeft God kracht voor, want Hij wil de zwakke kracht geven.

Dan nemen vrede en blijdschap nemen almaar toe.
“Hij trok mij op uit de kuil van het verderf, uit het slijk van de modderpoel; Hij stelde mijn voeten op een rots, mijn schreden maakte Hij vast, Hij gaf mij een nieuw lied in de mond, een lofzang aan onze God. Mogen velen het zien en vrezen, en op de Here vertrouwen.” Ps. 40:3-4.
leene
@CorsdeKort
Je haalt een hele mooie tekst aan. Maar als je schrijft het is onze beslissing of een gedachte in het hoofd blijft of niet, ga je te kort door de bocht.
Sommige kinderen en mensen zijn getraumatiseerd en het lukt ze dan echt niet om negatieve gedachten uit hun hoofd te krijgen. Van dichtbij meegemaakt. Uiteindelijk bracht EMDR therapie verlichting en werden de negatieve gedachten minder.
100x een Bijbeltekst reciteren of 'nee Satan" 50 x herhalen heeft niet altijd zin.
Een stap naar de huisarts en evt verdere therapie is noodzakelijk als briefschrijver dit niet alleen aankan. En dan ben je niet altijd "'niet gelovig genoeg"'