(...) Ook al ben ik getrouwd en misschien met kinderen, ik wil ik toch blijven w...

G.M. Gerritsen / Geen reacties

Vraag

Voor 95 procent is het zeker dat ik moet stoppen met mijn opleiding, dit is op aandringen van school, wat ik natuurlijk heel erg jammer vind. Ik wil zo graag doorgaan! Op dit moment ben ik er niet toe in staat om deze/een opleiding te volgen (volgens school, vandaar het advies) ze zeggen: het gaat jou op deze manier niet lukken, het is beter om eerst aan jezelf te werken, zo gaat het niet goed komen. Misschien lukt het jou over twee jaar wel om een/deze opleiding te volgen. Mijn doel is de gehandicaptenzorg in. Ik vind dit erg mooi en dankbaar werk. Ik ben nu 18 en heb verkering. Over ongeveer twee jaar wil ik trouwen, als het dan mogelijk is natuurlijk. Ik verlang er eigenlijk nu al naar. Ook verlang ik regelmatig erg naar een kindje. Over twee jaar (als ik dan wel in staat ben om een opleiding te volgen) wil ik wel een opleiding met werken en leren doen. Deze opleiding duurt dan 3 á 4 jaar. Tot de tijd dat ik niet in staat ben om een opleiding te volgen weet ik nog niet wat ik ga doen, misschien wel werken, bijv. de huishoudelijk hulp in de thuiszorg. Het liefst zou ik voordat ik trouw, klaar zijn met m’n opleiding, maar zoals het nu lijkt gaat dat dus niet lukken. Anders was ik met m'n 19e klaar geweest. Stel dat ik op mijn 20e trouw en ik ga dan een opleiding volgen. Dan ben ik 23 á 24 jaar als ik mijn diploma heb, maar ik verlang nu al erg naar een kindje. Ik wil ook niet zwanger zijn als ik m’n opleiding nog niet af heb of net af heb, eerst zou ik dan nog een jaartje ongeveer willen werken zodat ik meer ervaring kan opdoen. Dus dan betekent het dat als ik op m’n 20e trouw ik 5 á 6 jaar moet wachten op een kindje? Ik kan niet zolang wachten. Nu zult u misschien wel zeggen, waarom wil je dan zo graag een opleiding volgen? Zonder diploma kom je haast nergens aan het werk, misschien de huishoudelijke hulp bij de thuiszorg, maar mijn doel is de gehandicaptenzorg! Ook al ben ik getrouwd en misschien met kinderen, ik wil ik toch blijven werken, als is het dan voor minder uur, avond/nachtdiensten, zodat de kinderen ook gewoon lekker thuis bij papa en mama kunnen zijn en niet altijd bij anderen (oppas, opa’s/oma’s, etc.) zijn. Ik weet eventjes niet hoe ik hiermee moet omgaan. Heeft u misschien tips?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat moeilijk voor je dat je te horen hebt gekregen dat je met de opleiding moet stoppen. Iets wat je graag wilt, lukt niet. En dat is wel even slikken.

Je hebt al heel wat van je leven uitgestippeld. Verkering, trouwen, kinderen krijgen. Je bent vol idealen.

Ik heb een paar vraagjes aan je. Misschien krijg je daardoor wat richting.

1. Heb je op school iemand (mentor, decaan, vertrouwenspersoon) gesproken over jouw gedachten over het stoppen met de opleiding?

2. Wat vindt je vriend van al deze zaken? Wat vindt hij: Moet je van hem ook de opleiding volgen of vindt hij dat je moet werken?

3. Probeer eens na te gaan waarom je verlangt naar een kind. Waarom wil je dat/voor wie wil je dat?

4. Ga samen met je vriend eens een koers bepalen. Best moeilijk, maar probeer het eens.

Misschien zadel ik je met nog meer vragen op, maar het is volgens mij nodig eerst op een rijtje te krijgen wat op dit moment belangrijk is.

Heel veel sterkte toegewenst.
G. M. Gerritsen