Bij moslims werken

Ds. J.D. Heikamp / 13 reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. Ik ben wijkverpleegkundige in een algemene thuiszorgorganisatie en kom regelmatig bij moslims thuis. Zij eisen van mij dat ik plastic laarsjes over mijn schoenen trek, omdat zij menen te moeten knielen op 'heilige' grond. Dit gaat echt dwars tegen mijn gevoel in, omdat ik beter weet. Maar omdat ik het vanuit de organisatie niet mag weigeren, doe ik dus wel mee aan deze onzin. Toch zit het me dwars, omdat het net lijkt of ik er mee instem. Wat moet ik hieraan doen?

Antwoord

Het lijkt wel een duivels dilemma waar je in verkeert. Je doet iets wat klinkklare onzin is, in onze ogen. Maar niet in de ogen van de moslims. Je gaat echter vrijwillig werken bij een organisatie die hier geen problemen mee heeft en daarom hun personeel de opdracht geeft om hier aan te voldoen. Wanneer ik dit steeds weer terugkerend verschijnsel moest ondergaan en dat het me dwars zit, zou ik naar een oplossing zoeken. Aan de leidinggevenden zou ik vragen om mij niet naar zulke gezinnen te sturen. Weigeren zij dit en eisen ze dat je het wel moet doen blijft er niets anders over dan een andere werkkring te zoeken in jouw sector.

Heel veel sterkte toegewenst en tracht om gewoon christen te zijn en te blijven op de werkvloer. Hoe moeilijk het soms kan wezen. Leg het in het gebed aan de Heere voor: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? Hij is een horend en verhorend God in Christus, Die gezegd heeft: ze hebben Mij vervolg en gehaat, ze zullen het u ook doen.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

13 reacties
Mar10e
Ook ik werk als verpleegkundige in de thuiszorg, en kom zulke situaties tegen. In mijn geval hebben we als team afgesproken om aan het verzoek van hoesjes om je schoenen alleen te voldoen als het slecht weer is (regen). In andere gevallen doen we dit niet. Dat het iets is wat bij hun religie hoort, kan ik me voorstellen, maar dat betekend nog niet dat ik hierin geheel meega. Veel succes met het vinden van een oplossing!
hjrl
Ken kraamverzorgster die altijd huisslofjes bij zich heeft. Wel zo schoon in een huis waar een baby is en waar andere kinderen op de vloer spelen.
Catherine
Toch heb ik mn twijfels bij het aanpassen. Wij roepen altijd dat zij het moeten doen en wij zouden dan al moeite met slofjes hebben.
Ik werk tegenwoordig in de thuiszorg en heb altijd mn eigen slofjes bij me. Sommige mensen hebben een kwetsbare vloer en het loopt gewoon lekker, ff mn laarzen/schoenen uit. Maar het gekke is (nou ja gek) ik heb momenteel alleen christelijke clienten. Van allerlei kerken, maar toch.
Femke
Ook ik ben wijkverpleegkundige bij een reguliere instelling. 'k Moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit bij nagedacht heb om geen slofjes (wij gebruiken vaak heel simpel doucheschoentjes) te gebruiken als mensen dat graag hebben.
'k Snap dat er bij deze mensen een bepaalde motivatie achter zit. Toch denk ik dat we hierin wat nuchter moeten zijn: willen ze graag dat we iets over onze schoenen doen, prima. Het is hun huis en met schoenen naar binnen is eigenlijk ook niet hygienisch (wij deden vroeger thuis de schoenen ook altijd uit..).
Misschien bidden zij op die vloer, wij hoeven dat niet te doen.
Worden er van ons dingen gevraagd die tegen ons geloof (dus tegen de geboden van God ingaan) dat wordt het een ander verhaal.
Maar zoals ik zelf ervaar zijn er dan zeker mogelijkheden om dat kenbaar te maken.
zandkasteel
Uit oogpunt van hygiëne lijkt het me geen verkeerd idee.
Ik vraag kinderen en vriendjes ook altijd de schoenen uit te doen en als ik bij een klant met mooie vloerbedekking kom, doe ik ook mijn schoenen uit (zeker met regen). Niets mis mee toch? Je hoeft toch niet iets tegen je godsdienst in te doen en vooral niet aan wereldmijding te doen? Zo zijn er ook seculiere personeelsleden die rekening houden met orthodoxe christenen en een rok aantrekken in een kraamgezin. Een beetje rekening met elkaar houden kan geen kwaad.
Nen
In mijn ogen is het juist christelijk om respectvol met deze mensen om te gaan. Het is niet alleen vanwege hun geloof, maar ook cultuurbepaald. In onze Westerse cultuur is het normaal om met je (vieze) schoenen binnen te lopen, maar bij hen doe je die uit en loop je binnen op sokken/pantoffels.
Toen ik als wijkverpleegkundige bij moslimmensen kwam, werd ons gevraagd om ook de schoenen uit te doen. Maar omdat dit zo omslachtig is en je daar geen tijd voor hebt, hebben wij toen zelf hoesjes voorgesteld. Dan ben je respectvol voor hun huis en gebruiken, maar bespaart jezelf tijd en moeite.
Sterker nog, ik heb christenvrienden waar je ook de schoenen uitdoet vanwege hun cultuur (het zijn Russische mensen). Ik zou hier echt niet te diep over denken! Weet dat er God je niet meer veroordeelt (Rom 8:1)!
Nen
En daarbij, hoe kunnen wij deze mensen ooit bereiken met Gods liefde als we niet op hun 'level' komen? Natuurlijk zijn er grenzen, je gaat niet met ze mee-aanbidden. Maar hoe komen ze anders ooit met God in aanraking als Zijn mensen weigeren om bij ze te komen of hun gebruiken te respecteren?
dijna61
Juist Nen dat is het, je mag een heel eind met die ander meegaan.
Paulus was de Joden een Jood en de Grieken een Griek. Waarom?
Om er enigen voor Christus te winnen. Zo mogen wij dat ook doen.
Cloudsadmirer
Vraagstelster,
Het zit je dwars om mee te doen met die onzin zeg je, ik vind het ook onzin maar wat mij dwars zit is dat je moeilijk doet over een paar schoenen op 'heilige grond' terwijl je met een heel andere houding de liefde van Christus aan die mensen kan laten zien!
Zij voelen jouw houding misschien ook wel aan. Verander je houding, heb het ervoor over om plastic over je schoenen te doen om als Christen bij moslims binnen te kunnen gaan! Dat is redelijk uniek, besef je dat wel? Vraag ZEKER NIET of je in deze gezinnen niet meer hoeft te werken! Maar wees een spiegel van Zijn Licht en Liefde! En dat gaat niet zonder gebed!

Werkse!
Cloudsadmirer
Zo zie je maar aan de reactie van dijna61 dat het dus Bijbels is om je aan te passen en bij deze mensen te blijven werken. Doe je dat niet, dan ben je echt bezig met hokjes en vakjes in de maatschappij. Hoezo; lekker veilig in ons refowereldje?
Hanna
De vraagstelster schrijft: het wordt geeist...

Mij lijkt dat het verschil uitmaakt, of het netjes gevraagd wordt,
of dat het geeist wordt, en als het laatste het geval is,
kan ik me de tegenzin wel voorstellen...

Ik vind het een goede vraag, want we komen er steeds meer mee in aanraking, denk ik, en dan is het goed om het voor jezelf duidelijk te hebben hoe te reageren, of hoever je erin mee kan gaan!
dijna61
Let wel! je komt bij iemand anders in huis dus heb je je aan te passen.
Rianne1357
Ja met de vorige reacties eens. ik begrijp als je moeite hebt met bepaalde dingen, maar ook ik doe gewoon slofjes aan in elk huis waar ik voor mn werk kom, uit eigen gevoel van dit doe ik bij m neigen thuis ook. netter in ander mans huis zeker als je ook overal heen stampt naar boven. doe ik thuis ook niet met laarsen of schoenen aan. wordt het opgedrongen tja dan voelt het anders. maar met schoen/ laarzen aan vind ik zelf ook onhygienisch in huis. sterkte ermee. maar zelf vind ik ook dat je ver mag gaan, met de joden een jood de grieken een griek is Bijbels. en hoe je daar op verantwoorde wijze mee om moet gaan? dat is voor ieders geweten en in biddend opzien. en erge moeite? ga dan bij de reformatorische wijkzorg of verpleging of thuiszorg ect. nogmaals sterkte en wijsheid.