Het krijgen van een nieuw hart: een moment of geleidelijk

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Sinds een hele tijd denk ik bij het woord bekering aan een moment zoals bij Saulus. Het is toch wel een machtig wonder als God het werk van de wedergeboorte in je begint. Ik hoor toch ook vaak dat je bewust moet kiezen voor de HEERE. Is het dan toch een moment? Vele anderen zeggen weer dat het bij kerkmensen vaak op de manier van Timotheus gaat, die geleidelijk bekeerd werd. Ik vraag me dan af: Het krijgen van een nieuw hart is toch een moment, dat je hart geopend wordt, je verstand verlicht en je ogen geopend? Of kan dat ook allemaal geleidelijk gebeuren?

Antwoord

Ik denk dat het duidelijkheid zal geven als je bekering en wedergeboorte goed onderscheidt. Je schrijft i.v.m bekering dat het een machtig wonder is als de Heere het werk van de wedergeboorte in ons leven begint.

Ik zou je willen zeggen: het werk van de wedergeboorte is helemaal een werk van God in ons leven, waarin Hij het nieuwe leven in ons werkt. Je kunt dat ook een nieuw hart noemen. Ik vergelijk het wel eens met een plantje: het zaadje dat gezaaid was, gaat ontkiemen en krijgt wortels. Daar zie je aan de buitenkant helemaal niets van, maar het is wel het begin van het levende plantje. Je zou dit in ons leven de wedergeboorte kunnen noemen. Daar zie van buiten niets van. Maar dat plantje gaat groeien en er komt een steeltje uit en mooie groene blaadjes. Dat openbaar komen van het plantje boven de grond zou je de bekering kunnen noemen. Het is vrucht van de wedergeboorte en komt in het leven openbaar. Of iemand wedergeboren is, zie je in het leven van de bekering.

Laten we geen scheiding maken tussen wedergeboorte en bekering, maar wel onderscheiden.Want het werk van de Heere is een eenheid.

De bekering kan heel plotseling gebeuren zoals bij Paulus, waar de liefde van God in zijn hart wordt uitgestort en meteen de vraag van de bekering gehoord wordt: Wat wilt Gij dat ik doen zal? Die bekering is bij iedereen niet zo plotseling, daar hoeven we ook niet op te wachten dus. Maar wel is de bekering bij iedereen krachtdadig, ook al gaat het meer geleidelijk toe.

Let altijd op de bekeringsvraag: wat wilt Gij dat ik doen zal? Die zal ook bij de doorgaande bekering steeds sterker worden. Wanneer we op jongere leeftijd bekeerd worden, dan zal dat in de regel meer geleidelijk toegaan. Maar er is een haten van de zonde en een liefhebben van de Heere en Zijn dienst. Alles wat God doet is een wonder. Verkijk je niet op de manier waarop, maar let op het eigenlijke er van. "Zend Heere Uw licht en Uw waarheid neder". Dan kom je er altijd uit.

Hartelijke groet, A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

bekeringsweg