God als rechter kennen

Ds. H. Paul / 11 reacties

Vraag

Moet je eerst God als rechter kennen voordat je kunt geloven dat Jezus je gered heeft? Ik was verwonderd door de liefde van Jezus, maar las later dat het niet bij Jezus begint.

Antwoord

Beste vraagste(ler)ster,

Het is Gods gewone weg om mensen te overtuigen van hun zonde. Onze belijdenis is daar op grond van Gods Woord, heel duidelijk in. Zo lezen we bij de verklaring van de Catechismus door Ursinus: De kennis van de ellende is hoogst nodig om drie redenen: 1. Omdat ze in ons de begeerte opwekt om verlost en getroost te worden. 2. Opdat we verlost zijnde, Gode oprechte dankbaarheid zouden kunnen bewijzen. 3. De mensen zijn geen geschikte hoorders van het Evangelie, tenzij ze hun zonde en ellende recht kennen. Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

Het begint niet met de kennis van de dokter, maar bij de zondekwaal. Hoe de Heere die bekend maakt? Door de wet is de kennis van de zonde. Hoe diep moet onze ellendekennis zijn? Tot we Christus nodig krijgen om verlost te worden. Laten we het daarbij maar houden. Vraag de Heere om dat onderwijs.

Met hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

heilsordezondekennis
11 reacties
wileke
verwonderd over de liefde van Jezus schrijf je, nou, dan zie je dus dat je die liefde niet verdiend, anders was je er niet verwonderd over! Net zoals Zacheus hoogst waarschijnlijk zeer verwonderd was door Jezus liefde; Jezus, die voor hem stilstond, die hem zag, en in zijn huis wilde komen. Haast je dan ook, en ontvang Jezus met blijdschap in je huis, in het licht van Zijn liefde zie je pas echt wat er bij jezelf allemaal aan mankeert...
En verder zie dordtse leerregels hoofdstuk 3 De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
willemdemok
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
wileke
@briefschrijfster: Jezus zegt: wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen!
Gerard
Mark 10:13-15
En ze brachten kinderen bij Hem, opdat Hij hen zou aanraken, maar de discipelen bestraften degenen die hen bij Hem brachten. Maar toen Jezus dat zag, nam Hij het hun zeer kwalijk en zei tegen hen: Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet, want voor zulken is het Koninkrijk van God. Voorwaar, Ik zeg u: wie het Koninkrijk van God niet ontvangt als een kind, zal het beslist niet binnengaan. En Hij omarmde hen en terwijl Hij de handen op hen legde, zegende Hij hen.
janvanverweg
in de westerse cultuur ligt een grote nadruk op de tegenstelling goed-fout. heelveel bekijken we vanuit die tegenstelling. onze belijdenis geschriften zijn ook op die basis geschreven, passend binnen de cultuur.
de bijbel is echter een verrassend waar boek dat ook hoop aanspreekt in andere culturen.
Dat jij door Gods liefde tot Hem getrokken werd is fantastisch. vanuit het kennen van Christus komen dan vanzelf allerlei zaken naar boven. schaamte over wie je bent (of in de westerese cultuur zondebesef) doen je beseffen dat we niet dicht bij God kunnen zijn zonder dat we ons van onszelf bekeren en een nieuwe identiteit krijgen in Jezus.

laat je niets aanpraten wat scheiding brengt tussen jouw en God.
Het grote gebod is dat we God liefhebben boven alles! hoe kan het fout zijn daar aan te voldoen :)
Gerard
Ik wil nog wat toevoegen aan wat ik eerder schreef, omdat ik me realizeer dat dit niet precies de vraag was. De weg naar Jezus is open en vrij, er is geen voorwaarde naar Hem toe te gaan. Dat mag duidelijk zijn uit de evangeliën.

De vraag van de vraagsteller was echter: wanneer kun je geloven dat Jezus je gered heeft.

Laat me een voorbeeld noemen: Wanneer kan ik geloven dat ik grote som geld krijg van iemand?
Twee dingen zijn hiervoor nodig:
1. De persoon moet het beloofd hebben.
2. De persoon moet betrouwbaar zijn.
Hoe kan ik deze dingen te weten komen? Dan moet ik die persoon leren kennen en meer over hem te weten komen.

Gelukkig is dit beide het geval met Jezus: Hij heeft het beloofd en Hij is betrouwbaar.
Hoe kan ik dat weten? Door te lezen wat Hij zelf heeft gezegd en wat anderen over Hem hebben gezegd.

Daarom wil ik ook aanhalen wat Ds. H. Paul eerder schreef bij een antwoord op een andere vraag: "Vind geen rust voordat je persoonlijk de Heere Jezus mag leren kennen uit het Woord".
1a2b3c
- Moet je eerst God als rechter kennen voordat je kunt geloven dat Jezus je gered heeft?

Als jij in Jezus kon geloven voordat je God als rechter kende, dan blijkt dat dat kan.

Als je op de plaats van bestemming bent aangekomen dan ga je je toch niet met terugwerkende kracht ongerust maken over de route die je gegaan bent?

Het enige wat telt is of je in Jezus gelooft, want dat alleen is nodig om behouden te worden.
Dus als je Hem hebt aangenomen maak je dan niet druk over de wegen die anderen en jij zijn gegaan voor ze tot Hem kwamen.
Alle wegen vóór je tot Jezus komt zijn toch omwegen/zonden, zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Heb.11:6.

Jezus is Zelf de weg tot de Vader, niemand komt tot de Vader dan door Mij ... Ik ben de weg de waarheid en het leven.
En Hij (Jezus) is dichtbij: in uw mond en in uw hart. Rom.10:8.
plderoos
Even een stukje uit het evangelie naar de beschrijving van Johannes:

In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Dit was in het begin bij God. Alle dingen zijn door Het Woord gemaakt, en zonder Het Woord is geen ding gemaakt, dat gemaakt is. In Het Woord was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen. En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen....Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht iedere mens, komende in de wereld. Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend. Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Wie heeft jou durven wijsmaken dat het niet bij Jezus begint? Alles begint bij Jezus! De schepping begon bij Hem en ook jouw kind van God zijn begint bij Hem. Laat je toch alsjeblieft door niemand aanpraten dat er iets anders nodig zou zijn dan Hij. Dat is een vertroebeling van de blijde boodschap en een verzwaring van het zachte juk dat Jezus je oplegt.

In de bijbel staat heel precies genoemd wat er nodig is om behouden te worden. Het staat in Romeinen 10:9. Als je in je hart gelooft dat Jezus Heer is en met je mond belijdt dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, dan zul je behouden worden. En vraag je dan eens af: Is het nodig God als rechter te kennen om te erkennen dat Jezus hier de baas is? Neen! het is andersom. pas als je Jezus als je Heer erkent zul je kunnen onderscheiden wat je schuld is. En pas dán zul je God als rechtvaardige rechter kunnen (er)kennen.

Trap dus niet in al die drempels die anderen voor je willen neerleggen. Geloof in de Heere Jezus en al het andere zal je gegeven worden!
MUS
Openbaring 22:13 Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste.
Johannes 14:6 Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Jezus is het Begin, het Einde, de Weg, de Deur en vele beelden meer uit de Bijbel.
Hij is degene die Gods Recht en Liefde in het kruis op Golgotha verenigde!
In Hem leer je God als Rechter én Redder kennen!
Sunday88
Ik herken bij mezelf dat ik God eerst wel als Rechter kende en later pas als Redder.
Dat je dit niet (helemaal) herkent lijkt me niet erg. Het gaat er denk ik niet om op welke manier je Hem hebt leren kennen, maar dát je Hem hebt leren kennen. Geweldig toch!
(En bij die vragen over bekering en in welke volgorde enzo, denk ik altijd aan Paulus die van het ene op het andere moment door God werd aangeraakt. Net alsof hij uitgebreid over de vraag had nagedacht of hij God wel als Rechter zag, volgens mij niet, hij vervolgde de christenen zelfs).
mvanh
jammer dat een vraag waar een persoonlijke lading inzit, afgedaan wordt met een 'dogmatisch' antwoord.
Ik zou de vraagsteller en trouwens ook de dominee willen aanraden om uit de redelijke Godsdienst van a Brakel het hoofdstuk over de wedergeboorte te lezen.
a Brakel laat duidelijk vanuit de Bijbel en op pastorale wijze zien dat het geloofsleven niet altijd begint met ellende. Hij schrijft ook over een evangelische (!) wedergeboorte, d.w.z. beginnend met het kennen van Gods liefde i.p.v. met het kennen van de schuld. Persoonlijk heeft mij dit jaren gelden heel erg geholpen om dit zo te lezen bij een oudvader.