Erg bang voor christenvervolging

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

29-05-2007, 00:00

Vraag

Vaak ben ik bang voor de toekomst. Ik ben dan erg bang voor christenvervolging. Je ziet om je heen steeds minder ruimte voor christenen. Ik droom vaak dat ik gemarteld word en dan ben ik bang dat dat echt gaat gebeuren en dat God mij daar nu al op wil voorbereiden. Maar in mijn dromen ben ik al op zoveel verschillende manier 'gedood' dat dat niet allemaal kan uitkomen, want je sterft maar één keer. Er staat geloof ik wel in de Bijbel dat we niet de geest van vreesachtigheid hebben gekregen, maar toch ben ik vreesachtig. Ik ben bang dat ik te weinig op God vertrouw en misschien kwets ik Hem ook al wel door deze vraag hier te stellen. In vervolging ben ik ook erg bang om Christus te verloochenen, want wie Hem niet belijden zal voor de mensen zal Hij ook niet belijden voor Zijn Vader (zoiets staat geloof ik ook in de Bijbel). Maar dan denk ik: Petrus verloochende Hem ook en mocht ook weer bij Jezus komen. Dat is dan weer een troost. Ik ben echt bang voor de toekomst en ook dat ik dus Jezus zal verloochenen. Ook zou ik daarom later niet goed kinderen durven krijgen, want in welke wereld zet je die kinderen? Maar ja, als ze geloven is er natuurlijk een hoopvolle toekomst. Wilt u mij een reactie geven? Alvast bedankt! Ik zou er erg mee geholpen zijn.


Antwoord

Beste vrager,

Je brief verwoordt angst voor de toekomst en dan vooral als je christen bent. Ik zie drie facetten in je brief. De eerste is dat je bang bent voor christenvervolging. Zal dat  realiteit worden? We weten dat  in andere delen van de wereld het er soms heet aan toegaat. Zou dat hier ook kunnen komen? Het aantal belijdende christenen wordt inderdaad minder, maar of dit betekent dat een christenvervolging op stapel staat, weet ik niet. Wel zie je dat bij bepaalde beroepen principiële christenen geweigerd worden. Een vraag: Lees je soms veel over vervolging elders? Of zie je teveel films hierover waardoor je geest wat teveel hiermee bezig is? Probeer dan ook wat anders te lezen. De toekomst ligt in Gods hand, laten we dat nooit vergeten. Al zou er ook een vervolging komen dan is het nog Christus Die Koning is en Wiens hand we veilig zijn. Weet je dat men in landen waar christenen geboycot worden bidt voor landen als Nederland, omdat men hier door de weelde en de luxe God verlaat?

Het tweede is dat je bang bent om Christus te verloochenen. Dat gevaar is niet denkbeeldig. Maar daarvoor hoeft het nog geen vervolging te zijn. Hoevelen verloochenen Christus niet in onze tijd? Hebben wij dat allemaal wel eens niet gedaan in bepaalde omstandigheden? Als we op onszelf vertrouwen dan verloochenen we Christus elke dag, maar als we op de Heere vertrouwen zal Hij ons bewaren en de kracht geven om te volharden tot het einde toe. Hij is veel machtiger dan welke machten dan ook.

Het derde: Hoe dient je opstelling te zijn in deze wereld? Je noemt vooral het krijgen van kinderen in deze tijd. Vergeet niet dat we geen kinderen op de wereld zetten, maar dat zij ons van God geschonken worden. En zal Hij, Die ons kinderen geeft, niet de kracht geven om hen op te voeden naar Gods wil? Als we door de liefde van Christus gedreven worden, zullen we, hoewel met verstand en wijsheid, kinderen mogen ontvangen en leiden tot Jezus. Denk aan een heel gevaarlijke tijd om kinderen te krijgen: de tijd van het volk Israël in Egypte. De jongetjes moesten in de Nijl worden geworpen. Toch werd in die tijd Mozes geboren en hij mocht de verlosser worden van dat bedreigde volk. Wat we nodig hebben is om te zien op Christus en om in een levend geloof ons aan Hem toe te vertrouwen voor heden en toekomst. Dat wens ik je van harte toe. Als je dan ’s morgens opstaat zing je: ik lag en sliep gerust van ’s Heeren trouw bewust.

Hartelijke groeten,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

angstchristenvervolging
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
    17-06-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
206 artikelen
Ds. A.K. Wallet

Bijzonderheden:

emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik zou graag dit aan ds. Schalkoort willen vragen naar aanleiding van 'Geen transformatie na geloofsbelijdenis'. U zegt o.a. dit: “Wordt je worsteling met de oude mens opgelost als we vervuld worden m...
Geen reacties
29-05-2018
Over het thema 'Autisme' en subgroepen zoals PDD NOS en Asperger zijn al diverse vragen beantwoord. In dit dossier rond autisme vind je deze terug. Staat je vraag er niet tussen? Mail vrag...
Geen reacties
29-05-2013
Hoe denkt u over plastische chirurgie? Ik ben 20 jaar en overweeg serieus een borstvergroting te ondergaan, wegens mamma hypoplasie. Ik ben al bekend met de complicaties en eventuele negatieve gevolge...
Geen reacties
29-05-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering