(...) Nu weet ik wel dat niet alle jongens zo zijn, maar hoe kan ik dat vertrouw...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb zeven maanden verkering gehad. Toen kreeg ik een brief van (toen) mijn vriend. Daar stond in dat hij alles uit medelijden had gedaan. Ook was hij erg jaloers op mijn vele levenservaring. Hij was 18 en ik 21. Toen ik dat las, knapte er iets en heb het kort daarna uitgemaakt. Hij zei bovendien ook dat als ik psalmversjes zong, dat ze wel met de mond werden gezongen maar niet uit het hart. Ook daar zat achteraf veel jaloezie achter. Zijn ouders vonden dat heel knap dat ik het zo lang met hem heb volgehouden terwijl zij soms niet wisten wat ze met hem aan moesten. Ik heb alleen nu een vraag. Ik vind na deze vervelende ervaring een jongen erg leuk, maar ik ben bang dat hetzelfde weer gaat gebeuren en daar zit ik echt niet op te wachten. Nu weet ik wel dat niet alle jongens zo zijn, maar hoe kan ik dat vertrouwen weer terug krijgen? En hoe moet ik tegenover die ex van mij staan? Ik zal hem nog wel tegen blijven komen, want zijn broer gaat met mijn zus. Ik voel mij gewoon voor de gek gehouden en durf haast geen relatie meer aan. Is dat raar? Heeft U enige tips hoe ik met dit probleem om kan gaan. Ik ben nu 21 en hunker best wel naar een relatie aan de ene kant, maar ben gewoon bang dat het zich misschien herhaalt. Ik draag dit probleem ook op in het gebed tot God,en leg alles voor Hem neer. Ik hoop dat u enige tips heeft voor mij?

Antwoord

Wat een vervelende ervaring voor je. Gelukkig besef je zelf ook wel dat zoals hij zich heeft gedragen, dat best wel uitzonderlijk is. Zeg dat voortdurend tegen jezelf zodat je met je verstand als het ware die vervelende ervaring van het gevoel kunt corrigeren. Iemand die is gevallen bij bijv. het springen, zal er een volgende keer tegen opzien. Maar je komt er pas echt goed over heen door opnieuw te durven springen en dan te zien dat het ook goed kan gaan. Durf weer open te staan voor een nieuwe relatie, hoe moeilijk dat misschien ook voor je is. Probeer jezelf daarin te overwinnen en blijf niet steken in die teleurstelling.

Vertel als je een nieuwe vriend krijgt wat je in je vorige relatie hebt ervaren al snel tegen hem, zodat hij je kan helpen die angst te overwinnen. Dat je die ex-vriend nog steeds wel eens tegen komt, is vervelend, maar nu eenmaal niets aan te doen. Wel frappant dat zijn eigen ouders het heel knap vonden dat je het nog zo lang hebt volgehouden. Dat zegt wel heel wat. Veel sterkte voor de toekomst.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering