Omgaan met tijd van God

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Ik ga me in de toekomst, samen met andere studenten, verdiepen in het onderwerp “omgaan met tijd van God”. Daarvoor ben ik op zoek naar goede literatuur. Zou u mij aan titels en auteurs kunnen helpen?

Antwoord

Ik zal proberen je vraag enigszins te beantwoorden voor zover mij kennis strekt. Ik zeg er echter wel bij dat in bepaald geen specialist ben op dit gebied.

Ook is de vraag welke kant je uit wilt denken m.b.t. dit onderwerp. Als je je wilt verdiepen in de bijbelse exegese zou je kunnen denken aan een concordantie, tegenwoordig het eenvoudigst op de computer. Mijn computerconcordantie geeft 469 treffers als het gaat om het woordje “tijd” en 62 treffers als het gaat om “tijden”. Vaak kom je de uitdrukking tegen “Gods tijd” of “ter bestemder tijd” of “de bepaalde tijd”. Daar kom je heel dicht bij je thema: Gods Tijd en hoe daar in de Bijbel over wordt gesproken en mee wordt omgegaan.
Het Boek Openbaring geeft uiteraard een heel eigen invulling aan het tijdsbegrip.

Als je meer de filosofische kant op wilt, kun je denken aan het bekende werk van Martin Heidegger: “Sein und Zeit”. Of  boeken die over dit filosofische standaardwerk geschreven zijn. Je zou ook boeken over geschiedfilosofie kunnen raadplegen om een overzicht te krijgen van hoe er de geschiedenis door met tijd is omgegaan. Tenslotte kun je natuurlijk ook zoekbewerkingen in Google of andere zoekmachines uitvoeren  op de combinatie van de begrippen “tijd” en “God” of de Wikipedia computerencyclopedie raadplegen. Tenslotte kan ik je een zeer lezenswaardig artikel aanbevelen in de “Christelijke encyclopedie” Kampen, 1961  onder het item “tijd en tijdsrekening” deel 6 blz. 377vv. Ook daar veel literatuurverwijzing.

Ik hoop dat je hiermee verder komt. Ik wens je veel zegen bij je verdere studie

Ds. J. J. van Holten, Leerdam

Lees meer artikelen over:

boeken