(...) Hoe komt het toch dat ik altijd zo'n last heb van agressie? Ik gebruik een...

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een probleem waar ik geen raad mee weet. In mijn jeugd ben ik altijd veel gepest en voelde me altijd erg eenzaam. Weinig vrienden, niet geaccepteerd. Wilde er wel bijhoren, maar werd niet geaccepteerd. Dus ik heb een behoorlijk minderwaardigheidsgevoel. Nu heb ik jaren therapie gehad en dit heeft me bijzonder geholpen. Ook in mijn kerkelijk gemeente Ger. Gem. heb ik veel meegemaakt. Het is voor mij altijd weer moeilijk om er zondags naar toe te gaan. Hoe komt het toch dat ik altijd zo'n last heb van agressie? Ik gebruik een anti depressiemiddel, maar toch komt die agressie soms zo hevig opzetten dat ik iedereen wel kan verwensen. Vooral dominante mensen, daar kan ik beslist niet tegen. Dan wordt mijn agressie nog veel erger. Ik wil hier vanaf komen maar weet niet hoe. En weet u hoe dit komt? Alvast bedankt.

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Het is maar een kort bericht wat je me stuurt maar wat zit daar veel pijn en leed in! Pesten geeft zoveel schade, ook wanneer iemand al volwassen is. We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat kinderen gepest worden. Je vertelt dat je al jaren therapie hebt gehad en dat het je erg heeft geholpen, maar hoe? Kun je deze vaardigheden ook in het hier en nu gebruiken? Hoe heb je het tot nu toe gered? Ga eens na wat je krachten zijn, wat je sterke kanten. Je hebt al zoveel overwonnen waardoor je veel kracht hebt laten zien! Nu lijkt deze kracht zich vooral in agressie te tonen terwijl je dat niet wilt omdat het zo destructief is. Het lijkt me goed om samen met iemand op zoek te gaan naar je sterke kanten waardoor je in staat wordt om de agressie te kunnen regisseren. Soms verwijs ik mensen naar een christen haptonoom, deze kunnen leren hoe je om kan gaan met spanning en agressie. Informeer eens bij je in de buurt.

Wat je vertelt over je kerkelijke gemeente vind ik moeilijk om een passend antwoord op te geven. Ik weet niet wat je allemaal hebt meegemaakt zoals je schrijft. Mogelijk heeft het te maken met een gevoel van afgewezen te worden, wat kan linken aan je pestverleden! Wanneer je denkt dat dit een verband is, denk ik dat je er goed aan doet om nog een aantal gesprekken met je psycholoog aan te  gaan om te leren hoe je in het hier en nu kunt omgaan met deze "oude" gevoelens.

Je vraagt of ik weet hoe het komt dat je nog zo agressief bent. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn maar ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met het onrecht wat heeft plaatsgevonden in jouw leven. Je bent niet alleen gepest maar volwassenen zijn ook niet in staat geweest om het op tijd te doen stoppen. je hebt de ervaring dat mensen onbetrouwbaar zijn en dat roept agressie op. Waar het mijns inziens misgaat is dat je dus de "oude" gevoelens in het hier en nu ervaart die wellicht niet passen bij deze situatie en bij je eigen leeftijd en ontwikkeling.

Mocht je dit herkennen dan raad ik je aan om een contextuele therapeut te raadplegen die jou kan helpen dit onrecht te verwerken. Of er in jouw omgeving mensen zijn die werken vanuit deze theorie kun je vinden op de site www.vcw.nl

Ik wens je veel succes toe en ik raad je zeker aan om hulp te zoeken. Wanneer je niet goed leert om te gaan met boosheid en agressie, kan het zich gaan ontwikkelen tot bijvoorbeeld een depressie. Ook voor anderen met wie je verbonden bent kan het schadelijk zijn. Jouw agressie komt dan "op het verkeerde bord".

Tot slot raad ik je aan om in gesprek te gaan met een ouderling of iemand die je vertrouwt van jouw kerkelijke gemeente. Misschien weten mensen niet waar je mee worstelt en blijf je eenzaam tobben. Probeer bespreekbaar te maken wat je oploopt en zoek naar positieve contacten die jou kunnen helpen om een balans te vinden. Wanneer het je zo in de weg staat dat je niet naar een kerk gaat zondags, zou ik je aanraden naar een andere kerk te gaan tijdelijk, zolang je zo kwetsbaar bent. Het is tenslotte niet goed wanneer je geloofsrelatie met God gaat leiden onder het feit dat je Zijn Huis niet meer bezoekt doordat er menselijke dingen spelen.

Ik hoop dat ik je hiermee hebt kunnen helpen!

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

psychologie