LIJDEN IN en Aan de Kerk

drs. I. A. Kole / 15 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 24 en al enkele jaren belijdend lid van de Gereformeerde Gemeenten. Nu is het zo dat ik er helemaal klaar mee ben. Met heel het geloof of vooral de kerk eigenlijk. Ik bid en lees Gods woord. Heb echt mijn best gedaan om 'goede' dingen voor de gemeente te doen enz. Maar ik krijg er niets voor terug. Ja, een gigantische aversie tegen die slaapverwekkende (lees)diensten, dat überlangzame zingen, het vrome gedoe vooral. En de koudekikkercultuur in de Gereformeerde Gemeenten. Ik word er dus gewoon misselijk van. Ik voel me zwaar bekeken in de kerk. Door mensen die vromer zijn, de lange gezichten etc. Dus ik ga niet meer. Ik denk niet dat ik het nog tien jaar uitzing in die kerk. Heeft u misschien goede ideeën of tips wat ik het beste kan doen? Of is het gewoon onzin van mij.

Antwoord

LIJDEN IN en Aan de Kerk. Tips en goede  ideeën? U ben erg gefrustreerd geworden door de mensen van en in de kerk. Dat is het resultaat van de laatste jaren, want u hebt belijdenis van het geloof gedaan. Voor je dat doet zal er een gesprek geweest zijn en zult u vragen e.d. gesteld hebben én toen hebben beslist dat u uw jawoord voor God en de gemeenten zult geven.

U bent door allerlei ervaringen “klaar met vooral de kerk.”  Als uw bezwaren niet ‘landen’ in het gezin, de familie e.a., zijn er wel andere mogelijkheden: hebt u een gesprek gehad met vrienden/dinnen, met mensen uit de gemeente die je vertrouwt, met mensen die de HEERE vrezen, met een kerkenraadslid waar je vertrouwen in hebt, met de consulent van uw gemeente, of met een andere predikant? Ondanks de goede adviezen, toch geen verbetering...? De God van het genadeverbond is Dezelfde en blijft dat ook (Hebr. 13:8). Aan Hem ligt het niet.

Als je de blijdschap van en de vreugde in de dienst van de HEERE mist in je kerkelijke omgeving, ligt dat aan uzelf, of...? Advies zou kunnen zijn om eens te kerken in een Ger. Gem.-gemeente in uw buurt en evalueer dan: waarom het bij mij thuis niet lukt het en daar wel? Alles moet gedragen worden door het gebed (Luk.11:9-13). Heere, wijs U mij de weg (Ps. 25:2, ber.).

Veel wijsheid toegewenst. De Heere Jezus bidt: Laat u met Mij verzoenen!

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

kerkdienst
15 reacties
Catherine
Beste vraagstelster, dan is het misschien toch tijd om eens verderop te kijken.
Niet overal heerst een koude kikkercultuur.
Maar dit zijn allemaal uiterlijke zaken, die blijkbaar zo irritant overheersend zijn, dat de blijdschap van het geloof helemaal ondergesneeuwd raakt.
Ga gewoon eens elders luisteren en kijk rond, spreek met anderen - leeftijdsgenoten - hier over.
Maar bidt bovenal om de leiding van de Heilige Geest en laat het boze - de ergernis - niet de boventoon voeren.
drernie
Verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden voor het plaatsen van een reactie:

"Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum."
meiske
Ik wil je een paar dingen zeggen.
Wat je ziet is triest en verdrietig, dode orthodoxie zonder waar geloof! Ik wilde dat ik kon zeggen dat het maar een enkele kerk betreft, maar dat kan ik niet.
En toch het is niet overal zo!
1. Kijk ipv naar mensen, in de Bijbel en zie Zijn liefde en goedheid.
2. Kijk misschien ook eens buiten je kerk, dat kan in het echt, maar ook via internet. Wat zijn er fijne dominees in onze kerk die de waarheid van de Bijbel naar volle glorie verkondigen. Maar ook in andere kerkverbanden heb je die.
3. Bid, bid, bid! Bid voor jezelf of je Zijn goedheid en liefde mag zien (als je die nog niet kent), bid om Zijn leiding in je leven, leiding naar een kerk waar je wel over Hem hoort. Bid voor de enorme geesteloosheid die er heerst in NL, maar wanhoop niet want God werkt in onze generatie! (lijkt bijna dat Hij dat meer doet dan vroeger, verheugend om zoveel jongeren aan te zien gaan of daarover te horen)

Geef niet op om het gedrag van mensen, want onze God is zoveel groter en het zo waard! Echt, het is heerlijk om Hem te dienen...
meiske
Ik ken je struggles en loop er zelf ook mee en toch ben ik met volle overtuiging lid van de GG.

Groeten: Iemand van ong. jouw leeftijd
NicovanderSmit
Ik zal niet te eerlijk reageren... .... ....

Maar volgens mij hebben (heel, heel, heel) veel leeftijdsgenoten hier last van.

Je kan hier 2 oplossingen voor zoeken...
Zorg dat je door de weeks ergens geestelijk voedsel vandaan haalt om de zondagse diensten door te komen...

Sluit je aan bij een andere gemeente, of bezoek deze zonder gelijk lid te worden.

Wellicht is het eens goed te lezen wat er over lauwe christenen in de bijbel staat. Als je deze tekst leest snap je dat er wat moet veranderen in je leven. Mensen die tot geloof komen worden een lichtend licht en een zoutend zout. Zoek wat God met je wil. Laat je sowieso niet lijden door de enorme sociale druk die er deze gemeentes kan ontstaan maar dien God met hart en ziel.

God wil geen kerk maar een levend en getuigend Christen.

Zegen in alles. Wil je telefonisch van gedachte wisselen? Vraag bij RefoWeb mijn gegevens.
CrA
Je zegt: "Heb echt mijn best gedaan om 'goede' dingen voor de gemeente te doen enz. Maar ik krijg er niets voor terug. " Ons motief om iets voor onze broeders en zusters te doen, is de liefde van Christus. Liefde geeft, zonder iets terug te verwachten. Geef de moed maar niet op. Blijf maar doorgaan om goede dingen voor de gemeente van Jezus Christus te doen. Dat doe je niet in de 1e plaats aan hen, maar aan HEM. Dat de liefde van Jezus je hart vervullen mag, dan gaat je aversie over in droefheid. Jezus weende voor Jeruzalem.
Omega
@CrA Mooi! De kerk is geen consumptieartikel.

De Heere Jezus geeft ons de opdracht om te dienen en Hij voorspelt ons lijden in Zijn naam. Maar als we niet willen dienen en niet willen lijden, is er dan wel sprake van waar geloof? De hemel op aarde bestaat niet, evenmin als een volmaakt kerkverband. Wil je veranderen? Geef dan zelf het goede voorbeeld. En... doe wat Kole zegt. Praat er eens over met iemand uit de kerkenraad of broeders en zusters die een levend geloof hebben. Je zult de eerste niet zijn die door gebed en dienstbaar zijn aan de ander/anderen in je gemeente, het middel was tot een geestelijke herleving in de gemeente.
drernie
@omega: je hebt gelijk dat de kerk geen consumptiemiddel is, maar als het bijbels lijden van toepassing is op de gemeente dan is er iets goed mis. Zeker als de vraagsteller hierdoor op het punt staat om het geloof vaarwel te zeggen. Het is wel erg goedkoop om iemand dan er op aan te spreken of er wel sprake is van een waar geloof. Met andere woorden, het ligt dan zeker alleen aan de vraagsteller en niet aan iets anders.
VrouwkeZondernaam
Jezus had het in Jeruzalem ook niet zo makkelijk . . .
Samanthi
Lieve vragenstelster
Weet je waar ik heel veel aan gehad heb?
Een stukje uit het blad van In de rechte straat.
Ben de een thermometer of een thermostaat.
Een thermometer zegt: Het is koud!
Een thermostaat zegt: Het is koud, IK moet warmte geven.
drernie
@Samanthi: ik heb werkelijk geen idee waar dat op slaat.
Albert69
Ik kan je reactie heel goed voorstellen, maar ik hoop dat je door de mensen in deze kerk niet je geloof kwijt raakt, want daar is maar één iemand blij mee, en dat is de duivel.
Succes met je zoektocht en Gods zegen daarbij gewenst.
Omega
@drernie Er staat dr. voor je naam en je begrijpt het eenvoudige voorbeeld van Samanthi niet? Kwestie van goed lezen, lijkt me ;-)

En verder: Wie het geloof vaarwel zegt om wat voor reden dan ook, heeft geen oprecht geloof. Immers, als we door waar geloof de inwoning van de Heilige Geest ontvangen, blijft Hij heel ons leven in ons. In de reformatorische kerken geloven we dat er geen afval is van de heiligen. Bovendien blijkt een waar geloof altijd uit de vrucht: "De vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid." Galaten 5:22. Leg jezelf er dus maar naast.

Als je behoefte niet verder gaat dan "een lekker gevoel", waar wat jij gelooft gestimuleerd en gepamperd wordt, dan is dat niet meer dan het zoeken naar een geestelijk orgasme in een zelfbevredigingskerk. Je wilt dan niet dienen, maar gediend worden.

De eerste vraag die daarom gesteld moet worden is niet of jij je 'lekker' voelt in de kerk, maar of God er aan Zijn eer komt. Als het alleen om jou en jouw geloof draait, dan heb je wel een griezelig, arm geestelijk leven. De kerk is er ook niet om jou te dienen, maar jij bent er om de kerk (God en Zijn gemeente) te dienen (met een variant op John. F. Kennedy).

Tot zo ver deel 1, want wel degelijk kan er in je gemeente (de volmaakte gemeente vind je overigens nergens) heel wat mis zijn, zowel ter linker- als ter rechterzijde. De koudheid en kilheid van de preek, onverschillige 'gelovigen', de oppervlakkigheid, vormendienst, inhoudsloze preken met kapstokteksten enz. Moet je je daar bij neerleggen? Dat lijkt me niet. De gemeente dienen (ook in het gebed) is niet alleen maar ja en amen zeggen op alles wat over je heen komt. Het is ook het Woord naast het woord leggen, zoals de gemeente van Berea deed. Is woord en bediening ter plaatse niet in overeenstemming met de Bijbel, dan moeten de verantwoordelijken in de gemeente daar op aangesproken worden. Daar kun je ook medestanders bij betrekken. Maar dat hoort niet met een opstandig hart en een betweterige houding, maar met dienende liefde tot heil van de naaste en tot eer en verheerlijking van Gods Naam.

Maar dan nog. Je kunt zondags of doordeweeks andere preken beluisteren, naar jongerenavonden of bijbellezingen in andere gemeenten gaan. Je hebt het Woord, de Bijbel, om in te lezen. Het gebed om met God van hart tot Hart hierover te spreken. Jezus verliet Zijn kerk ook niet, hoewel deze tot op het bot verdorven was, maar Hij zorgde voor een opwekking. Ook hierin mogen (moeten) wij de voetsporen van Jezus drukken.
refoweb
Adviezen om een ander kerkverband op te zoeken, zijn verwijderd. Zie ook de voorwaarden voor het plaatsen van een reactie:

"Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum."
Mona
Vragenstelster,
wat heb je een grote bitterheid in je hart, dat vind ik erg verdrietig voor je!
Ik weet niet waardoor deze is ontstaan, door goede of door foute redenen.
Vraag allereerst aan de Heere of Hij deze bitterheid wil weg nemen. Vraag Hem om zachtmoedigheid. En van daaruit of Hij Zij wil aan jou bekent wil maken. (of je moet blijven of dat iets anders moet doen). Een antwoord krijg je alleen aan Zijn voeten.
Zelf een beslissing nemen vanuit verbittering, is een gevaarlijke missie, want dan loop je de zegen van de Heere mis.