Tot in eeuwigheid

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

In het “Onze Vader” staan in de Statenvertaling de woorden “Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, IN DER eeuwigheid.” In de Herziene Statenvertaling staan deze woorden er zo: “Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, TOT IN eeuwigheid” (Matt. 6). Nu hoorde ik pas dat dit opgevat kan worden als een grens: tot in eeuwigheid. Terwijl Gods Koninkrijk, kracht en Zijn heerlijkheid er ook juist in eeuwigheid zijn! Of kunnen we de woorden “tot in eeuwigheid” ook wel opvatten dat deze heerlijke eigenschappen van God ook dan gelden? Het gaat me dus niet om de vraag of dat er in de eeuwigheid ook is, maar nu lijkt het of je het in het gebed als een grens aangeeft terwijl het een lofprijzing naar Hem toe is...

Antwoord

Beste vraagsteller,

De eeuwigheid eindigt nooit. “In” is een plaatsbepaling, dus “tot in eeuwigheid” betekent niets anders dan dat Gods kracht en heerlijkheid tot in eeuwigheid (of in der eeuwigheid; dus altijd) voortduren. Die zijn er altijd geweest en zullen ook nooit ophouden. Kortom, het betekent beiden precies hetzelfde. De bron van jouw informatie zit er naast.

Redactie Vragenrubriek

1 reactie
Race406
Vast weer een losse kreet van iemand die niet weet waar hij het over heeft... En het was natuuuuurlijk weer eens een mooie gelegenheid om de HSV af te schilderen als een vertaling waar de duivel zijn invloed in doet gelden. "Zie je wel? De HSV leert dat God niet eeuwig is!" Wat een onzinnig gel**ter.. Ga samen eens zingen en bidden in plaats van zulk stompzinnig gezwatel te laten horen.
Vraagsteller: Laat je NIET in met dat soort mensen! Ze weten niet waar ze het over hebben...