Begrafenis bezoeken na euthanasie

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Een bekende staat op het punt om euthanasie te plegen. Nu is mijn vraag of je dan naar zo'n begrafenis mag/moet gaan. Keur je dan niet zijn handelen goed? Of moet je voor de nabestaanden, die ook niet voor euthanasie zijn, deze plechtigheid bijwonen?

Antwoord

Ik neig er toe over om toch maar wel naar de begrafenis te gaan. Degene die euthanasie laat plegen weet er niet meer van, dus hij (of zij) wordt niet gesterkt en gestimuleerd in een verkeerde weg. En voor de nabestaanden die ook niet voor euthanasie zijn is het juist nodig om in die verdrietige omstandigheden er niet alleen voor te staan, en zich gesteund te weten.

Ik moest bij het lezen van de vraag ook denken aan iemand die zichzelf van het leven beroofd. Ook dat is niet goed te keuren, maar ook dat mag familie en vrienden en bekenden er toch zeker niet van weerhouden om de begrafenis bij te wonen. Het bijwonen van een crematie bijvoorbeeld zou iets heel anders zijn, want die plechtigheid op zichzelf is af te keuren, maar een begrafenis is een goed christelijk gebruik. Mijn advies is dus om toch naar de begrafenis te gaan.

Veel wijsheid!

Ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

doodeuthanasie