Beroepen en benoemd

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen een dominee die beroepen wordt en een dominee die benoemd wordt? Ik zag laatst namelijk bij beroepingsnieuws staan: "Beroepen te..." en "Benoemd te..."

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Predikanten worden als regel beroepen. Hetzij door een kerkenraad (meestal), hetzij door een classis of door de Generale Synode (dat zal bij predikanten in meer algemene dienst het geval zijn, zoals zendingspredikanten en docenten van de predikantsopleiding). Benoemd worden bijvoorbeeld pastorale medewerkers, emeriti-predikanten -die nog een bepaalde taak in een gemeente vervullen- catecheten en soms ook predikanten die in loondienst zijn bij een instelling of tehuis. Deze laatsten kunnen echter ook beroepen worden als predikant voor bijzondere werkzaamheden door een ambtelijke vergadering. Gemeentepredikanten worden echter altijd beroepen, ook wanneer zij -zoals in bepaalde kerken voorkomt- zelf hebben gesolliciteerd en het beroep meteen aannemen. Ook dan is geen sprake van benoeming.

Ds. J. L. Schreuders

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

beroepingswerkpredikant