Mogen meisjes een legging dragen?

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Mogen meisjes een legging dragen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Als eerste gedachte schoot mij te binnen: wie ben ik om daar antwoord op te geven? Ik wil dus met nadruk zeggen dat je alles, dat ik als beantwoording schrijf, moet toetsen aan de Bijbel. Ik denk ook niet dat er één vast omlijnd antwoord te geven is.

Ik wil bij beantwoording van de vraag mijn uitgangspunt nemen in de volgende bijbeltekst van Paulus: “Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen” (1 Kor 6:12). Ik neem even aan dat op de achtergrond van de vraag meespeelt de discussie tussen een broek en een rok. Ook hierover ben ik van mening dat er geen vast omlijnd antwoord te geven is. Het antwoord dat ik dan ook over de legging geef, zou je ook kunnen toepassen op de discussie broek/rok. Dit verheldert tegelijk hoe ik de hele kledingdiscussie beoordeel en dit maakt het onderstaande specifieke antwoord meer inzichtelijk.

Wat is een legging eigenlijk? Wanneer ik mij goed heb laten informeren is een legging een panty of maillot zonder voeten. Ik werk op een middelbare school en dus zie ik overal om mij heen dat jonge tienermeisjes massaal een legging onder hun rok dragen. Ik zie het eigenlijk niet zo veel dat meisje alleen een legging dragen. In elk geval kun je mijn antwoord op beide situaties toepassen. Wat we kunnen vaststellen, is dat het dragen van een legging in de mode is. Daarom hebben ze het bij ons op school ook toegestaan.

Ik wil de vraag “mogen meisjes een legging dragen” ombuigen naar een andere vraag, namelijk “waarom willen meisjes een legging dragen?” Het uitgangspunt of anders gezegd, de gedachte achter het dragen van een legging is het ijkpunt, op grond waarvan ik de vraag wil beantwoorden. Daarbij wil ik de lijnen scherp trekken. Je kunt namelijk vanuit verschillende gedachten een legging aantrekken. Zonder volledig te willen zijn, schets ik er een paar.

Je kunt in de winter onder je rok een legging dragen, met als gedachte:
“het is te koud om een panty aan te trekken en ik wil geen broek aan (wat volgens mij warmer is), dus ik trek een legging onder mijn rok aan.” De achterliggende gedachte is dan fatsoen en vooral de overtuiging dat het verkeerd is om een broek aan te trekken.

Je kunt ook een legging aantrekken, omdat dit nu eenmaal mode is. Je kunt dan natuurlijk het als opgroeiend pubermeisje niet maken om niet met de mode mee te doen, anders te zijn dan je vriendinnen en er eigenlijk een beetje buiten te vallen. Nu voer ik geen pleidooi om er maar zo eigenzinnig mogelijk bij te lopen: God heeft ons kleding gegeven, ten eerste als bedekking van onze naaktheid, ten tweede mogen we er ook netjes bijlopen. Maar het wordt heel iets anders, wanneer je niet buiten de mode wil vallen.

Je kunt ook een legging aantrekken, zodat je een zo kort mogelijke rok kunt aantrekken: het is namelijk dan toch niet onfatsoenlijk, want je vermijdt zo het gevaar dat men rechtstreeks naar binnen kijkt. Sorry voor dit voorbeeld, maar ik heb wel eens de indruk dat er meisjes zijn die het met deze (bijkomende) reden doen. Ik ben echter bang dat met deze praktijk toch heel verkeerde gedachten bij jongens wakker gemaakt worden.

Dus doe je het voor het netjes, voor de mode of om zo veel mogelijk de randjes, kantjes en mazen te vinden.

Ik keer terug naar de genoemde Bijbeltekst. Paulus is voor de levenspraktijk van alle dag heel ruim: “Alle dingen zijn mij geoorloofd...” Dit zegt hij twee keer! Hij beperkt deze ruimte echter ook met twee bijkomende overwegingen: (1) “...maar alle dingen zijn niet oorbaar...” (2) “...maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen...”

Het woord “oorbaar” is wat moeilijk: dit betekent zoiets als “passend” of “nuttig”. Deze bijbeltekst leert ons twee lessen: ten eerste kunnen we elkaar in veel dingen uit het dagelijks leven niet de wet voorschrijven. De Bijbel is op sommige punten heel duidelijk: dit kan wel en dit niet, hier geldt een duidelijke wet. Op andere punten reikt de Bijbel alleen een manier van denken aan. Bekijk de dingen uit het volgende uitgangspunt. Dus ik zal geen wet voorschrijven dat het wel of niet mag.

Dat leert deze Bijbeltekst. Maar vraag je wel af: waarom doe ik dit? Ben ik onder de macht van de mode? Van de druk van vriendinnen? Van wat anderen zeggen? Of is het passend of nuttig om de randjes op te zoeken en toch aanstoot te geven. Of met een andere richtlijn van Paulus -en deze noem ik heel vaak bij beantwoording van de vragen- is het tot eer van God of uit het geloof (zie 1 Kor 10:31 en Rom. 14:23) om ons te laten brengen onder de macht van wereldse principes of om de randjes op te zoeken? Daarop is het antwoord duidelijk: NEE!

Concluderend, wil je een legging dragen om God te eren, namelijk uit fatsoen (dit geldt ook voor een broek en rok) of om je zelf staande te houden, namelijk meedoen met mode en vriendinnen en/of randjes opzoeken?

Deze vraag wil ik bij jou neerleggen: ik hoop dat je er iets mee kunt.

M. W. Muilwijk

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

legging