Stemming van vrouwen aanvoelen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 9 reacties

Vraag

Klopt het dat alle vrouwen willen dat hun vriend/man hun stemming aanvoelen en ook aanvoelen wat ze willen? Als ze dus bedroefd zijn en je vraagt: Hoe gaat het?, dat dan ze zeggen dat het goed gaat, ook al zijn ze bedroefd. Ook willen ze niet vragen om iets als ze willen dat je iets doet, want ze willen dat je dat aanvoelt. Heeft dit ook te maken met bepaalde (Aziatische) culturen? Als je als man bang bent dat je hier niet aan kunt voldoen en er ook niet erg goed in bent, is er dan een mogelijkheid om hierin te veranderen? Zo ja, wat kan er gedaan worden, bijvoorbeeld door het lezen van boeken? Of leer je het vanzelf als je haar beter leert kennen? Bij voorbaat heel erg dank voor de beantwoording van deze vraag.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Welke wereld gaat er schuil achter deze vraag? Blijkbaar zit je met een concreet probleem, maar verstop je dat in wat algemene en verwarrende woorden.

Nu zou ik jou wel willen aanvoelen, maar ik heb geen idee welke kant je op wilt! En aan raadspelletjes ga ik niet beginnen! Geef dus aan wat je eigenlijk wilt zeggen! Wat bedoel je bijvoorbeeld met "bepaalde (Aziatische) culturen"? Die woorden betekenen iets, maar wat? Spelen je vooroordelen je parten? Of baseer je je vraag op kennis van andere culturen? Van welke culturen (Azië is erg groot!)? Gaat het om iets waarvan je vindt dat je je er niet mee in moet laten? Zo ja, waarom dan niet? Licht je vraag eens toe in antwoorden van jóú!

Natuurlijk is het altijd een goede zaak om een goed boek te lezen over relaties. Over de verschillen tussen man en vrouw, die er nu eenmaal zijn.

Ik houd er niet van om zomaar boektitels te noemen, deze keer zal ik echter een uitzondering maken. Lees: "Wat wil hij, wat wil zij" door Willard F. Harley jr. Waarschijnlijk vind je hier een antwoord op je eerste vraag.

Enne… als ik verdrietig ben en mijn wederhelft -die het zíét of wéét- me zou vragen "hoe gaat het", zeg ik óók ‘goed’. Weet je, dan heb ik geen behoefte aan een informatievraag, maar aan een arm om me heen ofwel: tróóst!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

positie van vrouw
9 reacties
QuadCoreInside
Haha dit is zo herkenbaar..Kijk ter lering en vermaak even onderstaand filmpje, dan is het meteen duidelijk wat de vraagsteller bedoelt.

http://www.youtube.com/watch?v=rs0OVpxy-gI
dkw
@Vragensteller, het is gewoon heel simpel:
Vraag aan je vrouw hoe het gaat, zegt ze goed, zeg jij gelukkig maar en geen aandacht meer aan schenken.
Goed zeggen terwijl het niet goed is, is gewoon liegen, uiteraard kan je niet altijd over je gevoelens praten als je je niet goed voelt, maar zeg dan tenminste dat je het even moeilijk hebt ofzo, niet zeggen dat het goed gaat terwijl het niet goed gaat!.
En mannen kunnen niet alles aanvoelen wat vrouwen bedoelen, de vrouw moet gewoon zeggen tegen de man waar het op staat, goed, slecht, en niet in raadsels spreken en verwachten dat je het wel aanvoelt, wat is er mis met duidelijke communicatie en rechtstreeks zeggen waar het op staat?
boulanger
Ongetwijfeld zullen er veel vrouwen zijn die het fijn vinden dat de man aanvoelt als er iets is. Prima, als je dit als man weet, kun je er rekening mee houden en doorvragen als je denkt dat er iets is. Andersom zullen mannen ook behoeften hebben, waar je als vrouw in tegemoet kunt komen als je het weet. (bijv. mannen schijnen erg gevoelig te zijn voor het krijgen van complimenten...ach wie eigenlijk niet ;-))
Maar laten we allemaal wel nuchter blijven, mannen en vrouwen. Als je weet dat je man het niet zo snel aanvoelt als er iets is, ga dan niet zitten nukken of zelfmedelijden krijgen oid, maar zeg het gewoon uit jezelf. Daar heeft zowel de man als de vrouw het meeste aan! Want meestal is het geen onwil bij de man, dus je kan het ze ook niet kwalijk nemen. Prima als je er als man aan wilt werken, alleen maar fijn voor je vrouw!
mortlach
Mijn relatie destijds ging een stuk makkelijker nadat ik mijn partner aan haar verstand had gepeuterd dat ik géén gedachten kon lezen en allerlei subtiele hints NIET begreep.

Dat wil niet zeggen dat ik niet probeerde attent te zijn. Als ik zag dat er wat was, maar ze zei toch dat het goed ding, drong ik meestal wel aan "ik zie dat er iets is, zeg nou maar...'

In een relatie moet je altijd naar elkaar toegroeien en compromissen sluiten. Dat betekent voor de man iets meer zijn best doen om dingen op te pikken, maar zeker ook voor de vrouw om duidelijker zijn.
Dorah
Als vrouw sluit ik me helemaal aan bij de reactie van dkw. Ik vind het erg irritant als anderen (vooral vrouwen) min of meer verwachten dat je aanvoelt wat zij voelen en helemaal irritant wordt het wanneer je het inderdaad aanvoelt, ernaar vraagt en er ontkennend op wordt gereageerd, terwijl de verlangens anders zijn. HEEL ERG IRRITANT!

Ik heb me eens laten vertellen dat dit iets is wat tussen mannen en vrouwen heel vaak verkeerd gaat. Als je het moeilijk hebt en je man vraagt ernaar, geef dan duidelijk aan wat je wil. Zeg dan bijvoorbeeld: 'Schat, voordat je met een oplossing komt, zou ik graag een arm om me heen willen'.

Vraagsteller, je kunt er inderdaad boeken over lezen maar in feite blijft het m.i. onacceptabel gedrag.
Mariska89
Als vrouw wil ik graag advies geven. Vrouwen zijn misschien lastiger voor mannen om te begrijpen, omdat mannen eerder zeggen wat ze op hun hart hebben. Vrouwen geven wel seintjes, maar mannen vangen die daardoor waarschijnlijk als een mededeling op. In een relatie is het belangrijk om daarin elkaar tegemoet te komen, de ene is net wat opener dan de ander. De vrouw moet leren om wat directer haar gedachten o.i.d. te formuleren en de mannen om wat meer door te vragen. Ook is het belangrijk om troost te bieden en niet met een zakelijke oplossing aan te komen... Communiceer veel en zorg ervoor dat je bespreekt waar je mee zit.
Lexus
Beste Mariska89,

ik ben het niet ( helemaal) met je eens. Je zegt dat mannen zich makkelijker uiten. Dat is dus echt niet zo. Wel is het zo dat mannen in het algemeen over duidelijke zaken zich logischer en begrijpelijker uiten. Heeft een man echter serieuze problemen dan zal hij hier veel minder over spreken met een andere. Dus ook niet met zijn vriend of ouders. Dit is juist een ernstig probleem onder mannen dat al heel veel gevallen van zelfdoding heeft veroorzaakt ( onder jongens/mannen). Dit heeft te maken met de dubbele moraal; een man mag niet huilen ( ook al heeft hij verdriet). Jongens en mannen onderdrukken hun emoties veel te vaak omdat de maatschappij dit van hen verwacht....
dkw
@Mariska89,
Wat is het voordeel van seintjes geven?
Als je als vrouw op een moment heel moeilijk of verdrietig voelt en je wilt graag troost, wat is dan het voordeel van seintjes geven?
Dan is het toch veel makkelijker om te zeggen, schat kom eens hier, ik voel me zo verdrietig, daar kan de man wat mee, met seintjes niet, dat gaat zo vaak verkeerd.

En wat is het voordeel van doorvragen?
Als ik aan m'n vrouw vraag of er iets aan de hand is omdat ik zie dat er iets is, verwacht ik een eerlijk antwoord en niet een seintje of dat het goed gaat, ik ga echt niet 10 keer doorvragen wat er nu is, dat lijkt me niet de bedoeling.

Zowel voor de man als voor de vrouw, geen seintjes, maar gewoon open en eerlijke communicatie, en ook al kun je het niet verwoorden, zeg dan gewoon dat je je verdrietig voelt en net wat Dorah zegt even geen oplossing wil maar gewoon een arm om je heen.
Dat heeft zoveel voordelen, en je krijgt troost van je man/vrouw en er zijn geen raadspelletjes en geen mogelijkheid dat je elkaar verkeerd begrijpt met alle gevolgen van dien.
drj
Wat goed dat je over jezelf nadenkt en niet alleen de schuld bij de ander zoekt!

Als je getrouwd bent kun je inderdaad heel veel hebben aan het boek dat mevrouw Rots je aanbeveelt.
Als je nog niet getrouwd bent zeker ook, maar dan moet je altijd ook kijken of jullie goed genoeg bij elkaar passen om samen door het leven te gaan. Verkering is een tijd waarin je relatief weinig zorgen en beslommeringen hebt. Als het goed is, merk je dat jullie samenzijn prettig is en je gelukkig maakt. Je groeit naar elkaar toe en hebt weinig last van communicatieproblemen. Als je verkering hebt met iemand uit een andere cultuur is het nog belangrijker dat je steeds dichter naar elkaar groeit en dezelfde kant op kijkt. Het viel uit je vraag niet op te maken, maar als je nu al grotere moeiten hebt, denk dan eerlijk na of je genoeg bij elkaar past.

Veel succes, DrJ