Orgel spelen in andere gemeente

Ds. C.G. Vreugdenhil / 6 reacties

Vraag

Aan een predikant van de Gereformeerde Gemeenten. Ik ben 18 jaar en heb nu 11 jaar orgelles gevolgd (waarvan 6 jaar bij een professional). Ik heb in onze kerkelijke gemeente wel eens gevraagd of er nog een vacature openstond voor kerkorganist, maar dat bleek niet zo te zijn. Nu zijn er in mijn woonplaats verschillende gemeenten die een tekort hebben aan organisten en die ook aan mij hebben gevraagd of ik daar diensten kan begeleiden. Ik twijfel of het goed is om dat te doen.

Enerzijds vind ik trouw zijn aan mijn eigen gemeente heel belangrijk. Anderzijds is het denk ik ook goed om anderen te helpen als dat kan, en (dat is ondergeschikt) zou ik er ook veel plezier uit halen. Zeker als ik hoor dat er gemeenten zijn waar serieus wordt nagedacht over alternatieve manieren van begeleiden, bijvoorbeeld met YouTube, omdat er gewoonweg geen organisten beschikbaar zijn. Ik zou het vreselijk vinden als dat de toekomst is van de kerkmuziek.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik begrijp je vraag heel goed. Als er voor jou geen plaats is in je eigen kerkelijke gemeente denk ik dat je best wel dienstbaar mag zijn in een andere kerkelijke gemeente en met je gaven en toewijding anderen helpen. Dan ben je tijdens zo’n dienst natuurlijk niet onder de verkondiging van de gemeente waar je lid of dooplid bent. Toch kan God de boodschap die je tijdens zo’n dienst in een andere kerk ook voor jou zegenen. Ik zou de diensten ergens anders wel beperkt houden. Maar ik heb geen vrijmoedigheid om tegen je te zeggen dat je je talent maar moet begraven wat het kerkelijk orgelspel betreft. Zoek wel een goed evenwicht, zodat je niet altijd in een andere gemeente bent. Je begrijpt dat dit mijn persoonlijke mening is en dat iemand anders hier natuurlijk anders over kan denken.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

6 reacties
balksplinter
Uit ervaring weet ik dat orgel spelen in andere gemeenten, ook juist in gemeenten waar sprake is van een andere zangpraktijk (ritmisch, gezangen, liedboek) ontzettend goed is voor je algehele ontwikkeling als (kerk)organist. Zeker doen dus!
pannenkoek
Ik doe dat sinds 2,5 jr ook. Zelf ben ik GG en speel in een PKN gemeente die ik kende. Daar ben ik gevraagd, zelf hebben we op dit moment 7orgenisten. Voldoende dus. In de PKN gemeente zingt men ritmisch, en uit het liedboek. Ik krijg de liturgie op tijd, dus als ik een lied niet kan, heb ik voldoende tijd om te oefenen. Ook luister ik dan ff een aantal keren het lied via you tube. Maar de meesten ken ik wel. Is trouwens wel verschillend per streek in het land. Zelf woon ik in het noorden, en hoorde 3 jr geleden dat dat in het westen niet bespreekbaar was..... (en zeker niet als vrouw van een ouderling vd GG)
We hebben het gemeld bij de kerkenraad en deden er verder niet moeilijk over. Er vaker naar toe gaan voor een dienst doe ik niet, ik mis mijn eigen gemeente wel als ik een keer niet geweest bent.
MUS
Zeker doen! Het lichaam van Christus is niet beperkt tot één kerkelijke denominatie. We dienen als organist geen organisatie, maar een organisme!
Ali636
Gewoon doen. Maar....afhaken als de leer (of de praktijk) grondig tegen Gods Woord ingaat. Als je een beetje verhuist is er geen kerk van dezelfde denominatie. Gods kerk is groter.
En als je de dienst echt erg mist beluister die dan na op internet. Dat kan heel vaak. Maar mensen van wat voor kerk ook laten meezingen met YouTube is verschrikkelijk... Wees tot een zegen!
pannenkoek
@ali636,
Meezingen via youtube vind je verschrikkelijk, wat vind je dan van meezingen via psalmboek.nl?
Mijn echtgenoot geeft catechisatie en kan echt geen wijs houden, als hij omhoog moet gaat ie omlaag, en als ie omlaag moet gaat ie omhoog. Er is van de jongelui niemand die kan orgel of piano spelen, en onze dochter kan niet alle psalmen op de gitaar.
Hij zoekt de psalm op via psalmboek.nl en neemt een bleutooth speaker mee.
Hij heeft orgelspel en ze zingen de goede melodie. In het begin keek iedereen op, maar ze geven hem groot gelijk.
Omega
Wij zoeken nog een organist ;-)