Dubbeltallen voor ouderlingen die niet aangaan

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Bij onze plaatselijke HHK-gemeente worden dubbeltallen voor ouderlingen gesteld. Deze gemeenteleden nemen echter geen deel aan het avondmaal. Is dit wel juist? Kunt u ons op Bijbelse gronden aangeven of dit wel mogelijk is? Te denken valt aan tafelwachter of huisbezoek.

Antwoord

Helaas is bekend dat er ambtsdragers zijn die niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Het gaat hier om een zeer gevoelig punt. Sommigen zijn er die het niet aangaan als teken van rechtzinnigheid en degelijkheid zien. Daar heb ik geen goed woord voor over als dat de achtergrond is. Er zijn er ook, en ik weet dat van nabij, die geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan en je merkt dat ze er mee worstelen en intussen goede ouderlingen zijn en de Heere van harte liefhebben.

Ik heb gemerkt dat rondom het Heilig Avondmaal er soms een traditie kan heersen die zelfs met de Bijbel en de belijdenis nauwelijks is te doorbreken. Het zou goed zijn om eens persoonlijk in gesprek te gaan met hen die op dubbeltal staan en niet aan het Heilig Avondmaal gaan. Hopelijk kan zo'n gesprek vruchtbaar zijn. En als je er tegen opziet om in gesprek te gaan, schrijf in alle liefde een brief aan de desbetreffende of aan de kerkenraad met je vraag.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

tweetal