Wanneer worden mijn zonden nu precies vergeven?

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik mag weten dat ik een kind van God ben. Hij is mijn enige troost in leven en in sterven. En dat alles uit louter genade. Maar wanneer worden nu mijn zonden vergeven? Als we er om vragen (dus om vergeving vragen), of is het voldoende als we onze zonden belijden? Zijn daar bijbelteksten voor aan te wijzen?

En betekent bekering ook automatisch vergeving van mijn zonden, of moet ik daar iedere dag om blijven vragen? En wat als ik kom te sterven zonder dat ik die dag om vergeving van mijn zonden gebeden heb?

Antwoord

Neem als voorbeeld Handelingen 2:37-47. Hier zien wij dat Petrus zijn hoorders oproept tot bekering en hen toezegt, dat zij na belijdenis van hun zonden, vergeving ontvangen. Want aan hen komt de belofte toe (vs.39). Onze zonden worden dus onvoorwaardelijk vergeven, als wij ze eerlijk voor God belijden. En dat moeten wij dagelijks doen.

Want ook als we eenmaal door Gods Geest gerust zijn gesteld en de troost van Gods genade ondervonden hebben, moeten wij steeds weer opnieuw onze zonden blijven belijden. Wij bidden immers, als het goed is, ook elke dag het Onze Vader...(“en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren”). Nee, dat is niet iets automatisch, maar altijd weer een wonder. Lees daarom ook trouw je Bijbel en vraag of de Heere Zijn beloften ook aan je hart wil toepassen. Dat geeft zekerheid. Zo worden wij bevestigd in het geloof. Als we daarin volharden, zal de Heere ons ook op de dag van ons sterven niet in de steek laten.

Lees ook nog maar eens na wat het doopformulier zegt (jij bent toch zeker ook gedoopt?): “En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen en ook niet in de zonde blijven liggen; want de doop is een zegel en ontwijfelbaar getuigenis, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.” Dat is onze enige troost in leven en sterven. En dat alles uit louter genade.

Wees in alles Gode bevolen,

Je ds. C. den Boer