Moeite met de Passion

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Ik heb moeite met de Passion (wat via EO op tv is geweest). Ik vind dit niet kunnen. Nu kreeg ik van iemand een tegenargument en wel deze teksten (hoe moeten wij dit verstaan?): “Zij doen het uit liefde, in het besef dat ik de taak heb het evangelie te verdedigen. Maar de eersten verkondigen Christus uit geldingsdrang, met onzuivere bedoelingen, om mijn gevangenschap te verzwaren. Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt. Dat het gebeurt verheugt me. En mijn vreugde is blijvend” (Fil. 1).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wanneer ik met één zin je vraag zou moeten beantwoorden, zou ik iets schrijven als: Ik vind dit soort dingen in strijd met het evangelie en zeker met de heilige ernst van het lijdensevangelie. Moet ik er meer aan toevoegen, dan volgt een opmerking als: Wanneer men verlangt op die manier buitenkerkelijken te bereiken, dan waardeer ik in ieder geval de bedoeling. Maar gelet op de reacties is het voor mij de vraag, of je zo de boodschap van het evangelie  kunt brengen. Bovendien hoor ik reacties die me doen twijfelen of mensen er door geraakt worden. Zelf zou ik in geen geval naar zo'n voorstelling toegaan. Het stuit me tegen de borst.

Intussen hoop ik dat jij de eigenlijke boodschap van het Evangelie van Goede Vrijdag wel verstaan hebt en gelooft.

Hartelijke groeten,
Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

evangelisatiepassion