Dagelijks bidden om vergeving

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Het volgende citaat deed mij aan het denken zetten. “Hou eens op met je zonden naar het kruis brengen. Dat is nutteloos, want voor alle verkeerde dingen in je leven is al door Jezus betaald.”

Maar elke dag val je weer in die zonden. Je kunt toch niet denken: Jezus heeft al betaald, dus hoef je geen vergeving meer te vragen? Je blijft ook als Gods kind in zonden vallen, ook al wil je dat niet. Het is toch juist nodig om naar het kruis te gaan?

Antwoord

Nee, je kunt niet zeggen: Jezus heeft al betaald, dus hoef je geen vergeving meer te vragen. Wie zo denkt heeft niets van het Evangelie begrepen. Waarom heeft Jezus ons bevolen om in het Onze Vader o.a. te bidden: “Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren?”

Het is waar, onze rechtvaardiging door het geloof ligt vast in Christus. Maar Gods kinderen,  zolang zij hier op aarde zijn, hebben dagelijks te bidden om vergeving. Paulus moest klagen: ik, ellendig mens wie zal mij verlossen uit het lichaam van dezes doods? Hij wist dat zijn zonden vergeven waren, maar elke dag moest hij weer zijn zonden belijden en om vergeving vragen. Hoe dichter wij bij de Heere leven, des te meer ontdekken we onze zonden en zondige aard en willen we schuilen bij de Heere Jezus Christus.

Ds. A. J. Schalkoort