Verschillen tussen kleding van mannen en vrouwen

T.W. Kruithof / Geen reacties

Vraag

Hoever moet je gaan in de verschillen tussen kleding van mannen en vrouwen? Zoals bijvoorbeeld een wit t-shirt, mag dat wel door beiden gedragen worden?

Antwoord

Je vraag is heel concreet. We zien het immers dagelijks om ons heen. Mensen dragen kleding. Dat was in het Paradijs niet zo. Maar na de zondeval (!) deed de Heere God Zelf Adam en Eva “rokken van vellen” aan (Gen. 3 : 21).

In de loop der tijden is de dracht van de kleding uiteraard veranderd. Ook heeft elke cultuur zijn eigen kledinggewoonten. In Nederland zijn die bijvoorbeeld heel anders dan in Papoea-Nieuw-Guinea. De apostel Paulus geeft in zijn brieven ook richtlijnen voor de kleding. Een duidelijke lijn daarin is het onderscheid tussen mannen en vrouwen. Anders gezegd: kan ik aan de kleding zien, of ik met een man of een vrouw te doen heb?

Daarbij is in onze cultuur de broek bij de man gaan behoren en de rok bij de vrouw. Ik denk heel voorzichtig, dat we dat ook vast moeten houden. Zeker als christenen. Ook naar de 'buitenwacht' toe. Want die snapt wel degelijk dit onderscheid. Dat merk je (ook weer heel concreet) in het leven van alledag. En persoonlijk geeft het mij best een zeker gevoel van respect, als ik praat met een vrouw, die in een rok gekleed is.

Respect voor je opvoeding, netheid en eerbaarheid zijn ten aanzien van de kleding ook belangrijk. Tegelijk zeg ik er met klem bij, dat we bepaalde zaken in het leven, ook van de kleding, niet moeten overtrekken. Als ik te maken heb met vrouwen, die in broek gekleed zijn, maar een nette levenswandel hebben, dan kan dat wel eens een beschamend voorbeeld zijn...

“Mag een wit t-shirt zowel door mannen als door vrouwen gedragen worden?” 'k Zou willen vragen: waarom niet? Schrijft de Bijbel een bepaalde kleur voor?  Overigens: wie ben ik om één en ander uit te maken? Zegt de Heere Jezus Zelf ook niet: ”Mens, wie heeft Mij tot een rechter en scheidsman over ulieden gesteld?” (Lukas 12:14).

Neem de volgende vraag uit de Bijbel als leidraad, ook in de (keuze van de) kleding: “Hoedanig is uw leven?” (Jacobus 4:14).

Lees ook het vervolg: 'Zekerder voelen in een broek'

Lees meer artikelen over:

kledingrok-broek