Familie van Jakob

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Ik las zojuist in Genesis 46 over de familie van Jakob die meegaat naar Egypte als Jozef daar onderkoning is. Heel gedetailleerd worden alle zonen van Jakob opgesomd met hun zonen. Er viel me iets op in vers 12 over het gezin van Juda. Juda kreeg drie zonen. Die waren al volwassen (en twee al overleden) toen Juda opnieuw kinderen kreeg bij Thamar: Perez en Zerah. Je zou dus kunnen zeggen dat zij de derde generatie zijn. En dan staan er ook al twee zonen van Perez genoemd als vierde generatie, terwijl er bij de andere broers nog nauwelijks sprake is van een derde generatie (alleen Aser had twee kleinkinderen). Hoe is dat te verklaren?

Wat ik ook opvallend vond: Jakob heeft inmiddels behoorlijk wat kleinkinderen, maar er is maar één meisje bij. Of worden de kleindochters niet genoemd en is er een bijzondere reden om Serah in vers 17 wel te noemen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Naar mijn gedachte moet je voorzichtig zijn met het trekken van vergaande conclusies uit het wel of niet noemen van bepaalde personen. Mogelijk dat bij de keuze van namen die genoemd worden van invloed is geweest de meer of minder vooraanstaande plaats die mensen binnen het geheel van de familie hebben ingenomen. Ook gaat men lang niet altijd met dezelfde westerse precisie te werk als onder ons te doen gebruikelijk bij de burgerlijke stand. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een vergelijking van vers 21 met Num. 26: 38-40 en 1 Kronieken 7:6 vv waar sommige van de hier genoemde namen geen zonen van Benjamin blijken te zijn maar juist kleinzonen. Soms wordt er in een geslachtsregister ook wel eens een generatie overgeslagen. Ook als kleinzoon ben je immers feitelijk toch een zoon van. Dit blijkt vaker het geval te zijn als je verschillende geslachtsregisters vergelijkt. Zo is het dan ook beslist niet uitgesloten dat Jacob veel meer meisjes onder zijn kleinkinderen had dan hier vermeld staan.

Het is voor ons vaak onmogelijk om te achterhalen waarom namen wel of niet genoemd worden. Feit is wel dat er vooral gelet wordt op de voortgang van de mannelijke lijn, zodat er minder aandacht is voor vrouwelijk nageslacht. In geslachtslijsten worden ook moeders lang niet altijd genoemd.

Een in alle opzichten bevredigend antwoord kan ik niet geven. Je zult het met me eens zijn dat dit ook niet zo heel belangrijk is. Deze zaken liggen verder bij het centrum van de Schrift vandaan. Het is goed ook de waarschuwing uit 1 Tim. 1:4 in ons achterhoofd te houden.

Met een hartelijke groet,
Ds. H. Peet